Mag je rijden met een 45 km auto als je medisch afgekeurd bent?Lees de uitleg!

Vanaf het zeventigste levensjaar vindt bij iedere vernieuwing van het rijbewijs een medische keuring plaats.
Als je nu afgekeurd wordt,mag je dan wel met een 45 kilometer auto rijden?

Toegevoegd na 1 uur:
Stel...het rijbewijs wordt niet meer verlengt...mag je dan in een 45 kilomer wel rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
13.1K

Het beste antwoord

Als je in het bezit bent van het bromfietscertificaat dien je dat vóór 1 oktober om te ruilen tegen het vereiste AM Rijbewijs. Ook met Rijbewijs A of B mag je rijden in een brommobiel, zelfs als dit is verlopen. Ook als je wordt afgekeurd voor het autorijbewijs mag je brommobiel rijden, omdat hiervoor geen medische eisen gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor een zogenaamde brommobiel heb je een AM rijbewijs nodig. Dus de vraag die je in deze moet stellen is; waarvoor is de persoon in kwestie afgekeurd? En waar is deze afgekeurd?
Als de persoon bij het CBR medisch is afgekeurd voor een regulier rijbewijs (personen wagen) dan zou je moeten kijken of dit ook voor het AM rijbewijs van toepassing is.

Het lijkt mij dat dit wel het geval daar de persoon niet voor niets wordt afgekeurd. Het rijden in een brommobiel is net zo gevaarlijk (zij niet gevaarlijker) op basis van een medische afkeur als het rijden in een personen wagen.

Voorbeeld: Hij/Zij wordt afgekeurd op de ogen. Laat je de persoon dan nog wel toe met een AM rijbewijs in een Brommobiel?

Dus; goed het rapport lezen, bij twijfel bellen en om nadere uitleg vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan waarom deze is afgerond.

Over de ogen weet ik het toevallig.

Voor je autorijbewijs moet je een visus van minimaal 0,5 hebben voor beide ogen. Wanneer je met één oog niks ziet moet de ander minimaal 0,6 zijn.

Wanneer dit niet te verwezenlijken is wordt je afgekeurd. Maar bij de gemeente word gelijk gevraagd of je nog een AM rijbewijs wil. Hier zijn namelijk geen richtlijnen voor wat betreft de gezichtsscherpte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik nooit snap met brommobielen is dat ze worden gezien als gehandicapte voertuigen. Ik bedoel, je volgt precies de zelfde regels als auto's dus waarom niet een auto nemen?

Maar om antwoord te geven op je vraag:
Ja, volgens mij mag je met een 45km/h auto rijden als je medisch afgekeurd bent.