Is 't met een sportwagen (liggen meestal lager op de weg) moeilijker rijden op besneeuwde wegen?

Vergeleken met gewone auto's. Dus niet vergeleken met bijv. 4x4's en ook niet vergeleken met auto's met sneeuwbanden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Zolang de sneeuwhoogte (diepte) minder is dan je bodemvrijheid kan je nog goed rijden. Wel is de druk van brede banden minder dan smallere banden. Het verdient aanbeveling om smallere (winter) banden te monteren omdat je daarmee meer grip hebt.
Dit laatste geldt uiteraard ook voor minder sportieve auto's.
Vergelijk dus met aquaplaning...krijg je ook eerder bij brede banden.
Onder sneeuw omstandigheden prefereer ik echter een AWD, al dan niet als sport/rally wagen uitgevoerd. Deze kan, doordat op alle 4 de wielen aandrijving is, derhalve zonder sneeuwkettingen steilere helling/oprit omhoog komen. De remweg is echter bij een AWD NIET korter...want alle auto's remmen op alle wielen.
Uiteraard ook de awd met winterbanden uitrusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb maat 255 als winterband onder mijn auto liggen. Een wereld van verschil met de zomerbanden in dezelfde maat. Je hoeft dus niet perse smalle banden te pakken. Onder mijn auto kunnen bijv. geen smallere banden, past niet ivm de remmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft inderdaad niet, is vaak wel beter doordat je meer wegdruk krijgt en daardoor de sneeuw (ijs) uiit je profiel drukt. Overigens heb ik nog nooit gehoord dat een wat smallere band niet kan vanwege remschijven....WEL dat een kleinere velg (en hogere bandwang) niet kan. Uiteraard kan je de 255 niet vervangen door een 195.
235 misschien als ze leverbaar zijn. Ik heb overigens op de ene auto 's zomers 195 en 's winters 175 banden (inderdaad, andere velgen dus, hoewel beiden 14 inch zijn. De 175 banden hebben dan ook een wat hogere wang waardoor de omtrek nagenoeg gelijk is. De andere wagen rijdt op 216/65 banden, winter en zomer zelfde maat...

Andere antwoorden (4)

Mijn ervaring is dat het wel iets moeilijker is. In de regel heb je brede banden, dat helpt niet. Ik had ook nog eens de motor achter mij liggen, dat helpt ook niet. En achterwiel aandrijving... hielp ook niet.

Maar het rijden wordt wel een stuk spannender...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zeker moeilijker rijden. Ik heb tot 2 jaar geleden een zeer sportieve en uitgebouwde auto gereden... de brede banden en lage wegligging maken de auto, met name bij regen en gladheid, instabiel en soms lastig te besturen met dit soort weer.
Meer slippen, meer glijden en langere remweg nodig hebben is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee; het is niet per definitie moeilijker in vergelijking met reguliere auto's.
Mits je maar weet wat je doet met een dergelijke auto. Zoals je op een zomerdag ook rekening moet houden met het gedrag en eigenschappen van je sportwagen zo moet je dit in de winter bij gladheid ook. Als je je daaraan houdt dan is er niks aan de hand.

Probleem is dat men hier vaak geen rekening mee houdt en ja, dan is het moeilijker omdat er veel verkeerd gaat wat je direct moet corrigeren. Je overmoeidgheid die onbewust meespeelt als je in een sportwagen rijdt is vaak de bottelnek hierin.

Ik heb ik mijn carriere het voorrecht gehad om in vele verschillende auto's te mogen rijden, zowel in winter als in zomer en van duurdere wagens als Volvo (XC90), Range Rover, Aston-Martin, Porsche tot aan de reguliere wagens als Fiat, Peugeot, Ford etc. En ik heb hier nooit moeite mee gehad in welke omstandigheden dan ook.

Auto rijden is (hard) werken met je hersenen in combinatie met je lichaam en machine. Niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sneeuw schuurt daarbij tegen de bodum van de auto waardoor je weerstant krijgt. De weerstand zorgt er voor dat de auto moeilijker naar voren kan gaan.