Hoeveel kilometers gaan autobanden ongeveer mee?

Gewoon bij gemiddeld gebruik op de Nederlandse wegen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
65.4K

Het beste antwoord

Die is afhankelijk van een aantal factoren.

- Rijgedrag; Ben je iemand die "sportief" rijdt dan zullen ze sneller versleten zijn.
- Conditie banden; Rij je met te hard of te zachte banden dan zie je onregelmatige slijtage waardoor de band eerder op zal zijn. (En het beinvloed ook je brandtstof gebruik).
- Soort band; rij je het hele jaar door met bv winter banden dan zul je zien dat deze in de zomer zo op zijn.
- Merk en type band; Sommige merken zijn van een zachtere substantie gemaakt waardoor de comfortabeler en stiller rijden. Nadeel is dat ze harder slijten
- Stoeprandjes; Sommige onder ons nemen vaak een stoeprand i.o.d mee, of parkeren deels op het trottoir waardoor ze erop moeten rijden. Dit kan tot de zogenaamde canvas breuken lijden waardoor de band afgeschreven is omdat het erg gevaarlijk kan zijn om met een zogenaamd "ei" (die ontstaat vaak na een breuk) rond te rijden.

Gemiddeld genomen gaan banden 45000 km op de aangedreven as mee en een 60-80000 op de niet aangedreven as. Maar let op; dit is gemiddeld. Zelf ij ik ongeveer 55000 km met banden op de aangedreven as bij een gemiddelde afstand van 60000 per jaar. Ik laat echter om de 20000 km (per onderhoudsbeurt) de banden van voor naar achter en kruisgewijs wisselen.
Dit voorkomt een beetje dat de banden overmatig gaan kappen. Dit kappen geeft namelijk een rot geluid en de wagen kan gaan trillen hierdoor.
Door dit wisselen slijten ze ook allemaal gelijkmatig. Nadeel is dat ik altijd in eens 4 banden tegelijk moet vervangen.

Met betrekking tot winterbanden; hier moet er rekening mee houden dat de kilometrage gedeeld wordt door ongeveer twee omdat een winterband bij 4 mm of minder zijn effectiviteit is verloren en dus eigenlijk versleten zijn. Mocht dit zo zijn dat je aan het einde van de winterperiode de 4 mm hebt bereikt dan zou ik door rijden in de zomer op de winterbanden en in het najaar een set nieuwe aanschaffen.

Hoop dat je vraag een beetje is beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet nog een belangrijk ding: uitlijning
Als je wielen niet zijn uitgelijnd, dan slijten je banden als zachte boter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keurige reactie. 1 kleinigheid..een winterband gaat net zo lang mee als een zomerband (mits je niet bij hoge temperatuur er mee gaat rijden). Want een zomerband beging bij 7mm profiel, een winterband vaak met 9 mm profiel . Kunnen dus net zo ver afsluiten. Tevens kan je de 4 mm winterbanden in het voorjaar nog verder oprijden.
Een zomerband slijt 's winters harder omdat het rubber te hard wordt...een winterband juist zomers omdat dat rubber dan weer te zacht wordt.
Ik rij gauw 100000 km resp 70000 km met de niet resp wel aangedreven banden. Vooral remmen doet je banden extra slijten dus ver vooruitkijken en zo mogelijk constante snelheid rijden verlengt de levensduur.

Andere antwoorden (3)

Dat verschilt van wagen tot wagen maar ook de rijstijl van de bestuurder is belangrijk. Zo ook het rijden met de juiste bandenspanning.

Voor een voorwiel aangedreven wagen is 40.000 Km voor de voorste banden en 80.000 Km voor de achterste banden een mooi gemiddelde.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ze gaan steeds minder lang mee,omdat het aantal rotondes de laatste jaren alleen maar toeneemt.
Maar het ligt ook aan je rijgedrag zelf.
60 000 kilometer moet haalbaar zijn.
Ik heb voor jaren terug met een stel banden achterop mijn oude Ascona 100 000 kilometer gereden ,de banden lagen achterop en je kon echt niet zien dat er zoveel mee gereden was.
En het waren gewoon vredestein sprint,niet eens de duurste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Makkelijke vraag, moeilijk antwoord, zelf kijk ik altijd op sites zoals autobandentest.com.
Hier wordt een band beoordeeld en geven gebruikers behaalde km standen op. Overigens zie je ook hier behoorlijke verschillen in de behaalde km standen.