Hoe werkt garantie bij een defect, nieuw geleverd, onderdeel aan je auto?

Mijn stuurhuis is nieuw maar blijkt defect. De importeur wilde de auto zien om zelf te kunnen bepalen of het onderdeel wel defect was. De auto hebben ze gezien en onderzocht (zij kregen het stuurhuis ook niet werkend) maar ze vinden dat de fabrikant nu het stuurhuis nog eens moet testen voordat ze een nieuwe geven.
Mij lijkt dat ze hier een intern probleem bij mij op mij bord willen schuiven.

Hoe onderneem ik hiertegen actie? Meteen mijn advocaat een brief laten typen of via een ander consumentenkanaal?

Ik ben dit gedoe meer dan zat, al die spelletjes om maar onder garantie uit te komen. Als consument schijn je rechten te hebben, buiten alleen de plichten.

Ze hebben de auto volledig mogen onderzoeken en dat vind ik genoeg van mijn kant.

De uitkomst was ook dat er iets niet goed mee is, gaf de monteur daar zelf, na enig aandringen ook aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Ik zou het eerst via het consumenten kanaal doen en mocht dat niet helpen kun je nog altijd een advocaat inschakelen.
dan heb je nog altijd 1 troef achter de hand

Toegevoegd na 1 minuut:
gelijk dreigen met een advocaat kan som's tegen je gaan werken en kan heel wat geld kosten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gehad met een gloednieuwe wagen en steeds na 1 jaar begaf de chip het.Kosten 500 euro.Maar het werdt vergoed 2 keer.maar de derde keer moest ik het zelf betalen omdat de garantie verlopen was.gelukkig kon deze chip eruit gehaald worden en rijden we nu met een gewone standaard auto ipv een half automaat.
Wanneer je garantie hebt komt het echt bij hun niet bij jouw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw leverancier is wettelijk aansprakelijk voor de deugdelijkheid en duurzaamheid van het aan jou geleverde product. Dus degene die jou het stuurhuis verkocht heeft kun je hier op aanspreken. Of dit nou de importeur of de garage om de hoek is maakt niets uit. Aan jou is geen goed product geleverd en mag je de leverancier van het stuurhuis in gebreke stellen omdat deze een deugdelijk product moet leveren. Je kan zelfs verlangen om binnen een redelijke termijn (14 dagen) een goed product te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Info inwinnen bij Bovag. Ook de auto bij RDW aanbieden. Je zegt hierbij dat jouw en de veiligheid van anderen in gevaar is. Zij zullen dan technisch rapport doen opstellen. Daarmee zet je de importeur stevig onder druk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, als je bij de importeur aangeeft dat je de auto laat keuren of onderzoeken bij RDW en dat eventuele vervangend vervoerkosten en rapportkosten gaat verhalen dan gaan ze trachtten om het zsm in orde te doen maken