Ik heb mijn auto uitgeleend aan de buurman, maar nu lijkt de koppeling niet meer goed. Kan ik hem verantwoordelijk stellen?

De buurman heeft mijn auto geleend om een grote, zware vracht op aanhanger door de stad te rijden. Nu, 2 dagen na terugkomst van de auto houdt hij in, in de 2e en 3e versnelling, als de motor warm is, en ratelt er iets bij de koppeling. Mogelijk volgt een dure reparatie / vervanging van de koppeling. Hoe ga ik dat brengen / bewijzen, en: kan ik hem op één of andere manier verantwoordelijk stellen voor (een deel van) de kosten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is wel degelijk mogelijk een koppeling te verbranden door een combinatie van een verkeerde koppeltechniek in een situatie van overbelasting, iets wat je ziet gebeuren bij het onhandig traileren van boten. Mensen laten de koppeling dan (te) lang in een lage versnelling slippen omdat ze bang zijn dat de motor afslaat. Ik heb de blauwe rook en de onmiskenbare geur die daarbij ontstaat wel eens waargenomen. Aan de drukgroep is dan naderhand te zien dat die veel te heet geworden is en de "vingers" van het verenstaal hun veerkracht verloren hebben. Kortom als je buurman het HEEL raar gedaan heeft is het mogelijk en is dat wellicht te zien aan een stinkende en verbrande drukgroep. Daar zou ook het rammelen vandaan kunnen komen, het aandruklager is dan zo heet geweest dat de smering verbrand is en het lager rammelt of raast. Meld het probleem bij je buurman en ga naar de garage waar inderdaad koppeling en drukgroep uitgenomen moeten worden. Een ervaren monteur kan dan vaak wel zien of er sprake is van de laatste druppel of een verbrande koppeling door verkeerd gebruik. Betrek je buurman actief in dit gebeuren, hij zal dan -als het een goed buur is- bij een professioneel oordeel zijn verantwoording nemen. Er zit een dikke maar bij, zelf heb je al een poosje met slippende koppeling gereden. Dit wekt zeer veel warmte op en veroorzaakt/verergert bovenstaande klachten. Kortom pak de zaak zo aan dat je buurman een eerlijk oordeel krijgt en je een faire afwikkeling kunt bedingen. Je buurman zal wellicht aan kunnen geven dat voor/tijdens het trekken de zaak in orde was. Blijf vriendelijk en eerlijk, dan bereik je meer dan met welke vorm van pressie ook. Het is geen verloren zaak als je je correct opstelt en niet eerst weken met een kapotte koppeling doorrijdt, dan gaat ook de drukgroep er aan. Juridisch sta je zwak, moreel sta je mogelijk sterker maar of je dat kunt benutten hangt van je aanpak, je houding en die van de buurman af......

Nee, u kunt uw buurman niet aansprakelijk stellen. U kunt immers niet aantonen dat dit gebeurt is door zijn toedoen. Verzekeringstechnisch valt er ook weinig aan te doen. U kunt hem alleen aansprakelijk stellen als u kunt bewijzen dat het willens en wetens was en niet door ondeskundig gebruik ( dat risico heeft u immers zelf genomen ). Mischien was uw drukgroep/koppeling al wel versleten, dit kunt u immers niet aantonen. Wat u wel kunt doen is met uw buurman rond de tafel te gaan zitten en hopen op een stukje bereidwillendheid dat deze een deel van de kosten op zich neemt. Sterkte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100