Mijn voorbanden zijn meer versleten dan mijn achterbanden. Volstaat het om de voorbanden, alleen, te vervangen?

11 jaar geleden
in: Auto's
5.3K
loginabcde
11 jaar geleden
het gaat om een voorwiel aangedreven auto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps ik bedoelde uitbalanceren.

Antwoorden (5)

Ja hoor,dit kan makkelijk,wel erna je banden uit laten lijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Banden "uitlijnen" ????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Banden worden niet uitgelijnd.
In principe kun je alleen je voorbanden vervangen.

Alleen als je een 4 wiel aangedreven auto hebt waarbij het verschil in profiel niet meer dan (bijv.) 1,5 mm mag verschillen mag dat niet.
De meeste huidige 4 wiel aangedreven auto's hebben daar ook geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, voorbanden slijten sneller dan de achterbanden omdat die meer wrijving door het sturen op de weg heeft. Zal ze wel allebei tegelijk vervangen ook al is 1 voorband nog goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ze beide vervangen, volgens de wet moet je op een as gelijke banden hebben. Dit wil zeggen dat je beide voorwielen gelijk moeten zijn evenals je beide achterwielen. Voor de veiligheid adviseer ik om je slechtste banden voor te monteren. Hierdoor voorkom je overmoedig rijgedrag omdat je denkt dat alle banden zo goed zijn als je sturende banden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de wet moet je gelijke banden hebben maar dit geldt niet voor de profieldiepte maar voor het type band.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, het gaat alleen om het soort profiel, niet de slijtage ervan.
Nee! Dat moet je niet doen, het is belangrijker om op je achterwielen meer profiel te hebben dan op je voorwielen. Daar was laatst een heel programma over op discovery. Het voorkomt dat de achterwielen "uitbreken" bij nat weer of gladheid. Je kan dus beter je achterwielen wisselen met je voorwielen en tzt alle 4 tegelijk wisselen.