Is de Twingo 1.2 16V (2000..2007) goed op te voeren zonder een engine swap of het monteren van een turbo?

Van 0 naar 100 in 13,3... Dat vind ik nogal mager.

(Geen Twingo van na 2007... Die zijn karakterloos. Ook geen Twingo van de 1e serie (1997..2000, als ik me niet vergis - tenzij die juist makkelijker zijn op te voeren?)

Toegevoegd na 8 minuten:
(Dat moest 1993..2000 zijn.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (1)

Je zou een chiptuning kunnen overwegen en mischien wat spelen met het luchtfilter.
Doch krijg je wel te maken met je brandstof emissies, als deze binnen de norm vallen is er voor alsnog niets aan de hand.
Niets is zo prettig als een vriendelijk duwtje in de rug en dat hij net even wat meer kan dan een standaart "ouwe l*llen" uitvoering.
Lekker fel optrekken bij de verkeerslichten en een beetje rubber verbranden op het asphalt.
Ja, dan maakt die 3 seconden echt een beduidend verschil.

Doch zit er een klein addertje onder het grote groene gras.
Ondanks dat het veel gedaan wordt, mag het niet.
U mag geen technische wijzigingen aanbrengen op, aan of in uw voertuig.
Deze wagen heeft een type goedkeuring, en bij deze goedkeuring behoort ook het motorvermogen.
Doe maar eens een kentekencheck bij het RDW.
Daarnaast is een 1200 cc wagentje geen race monster en zal het ook nooit worden.
Ook verhoogt u hiermee het brandstof verbruik en word de levensduur van de motor verkort.
Daarbij verhoogt u ook nog eens de bandenslijtage met het snelle optrekken.
Naast dat het niet mag heb ik toch liever een wagen die ondanks dat hij wat langzamer optrekt mij wel veilig en betrouwbaar van A naar B brengt en weer terug en dit ook nog een tijdje volhoud.

Maar even terugkomen op de redenen dat het niet mag.
Zie ook dit appistel;
Ook auto's en motoren mogen in principe niet opgevoerd worden, omdat ze dan niet meer voldoen aan de RDW-typegoedkeuring.
Dit is bepaald in het Voertuigreglement. Vermogenverhogende uitlaten, grotere sproeierkoppen, opgeboorde cilinders, lachgas-injecties e.d. zijn dus allemaal niet toegestaan, tenzij het opgevoerde voertuig een typegoedkeuring van de RDW krijgt.

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/opvoeren/