Wat moet je doen?

Je rijdt op een 60 km weg met aan beide kant van de weg een fietssugestistrook. Aan 1 kant van de weg ligt een kanaal die breed genoeg is voor 2 schepen naastelkaar.
Er is niemand op de weg te zien zowel voor je als achter je.

Mag je hier :
A je gordel los doen
B Je moet je gordel om laten
---------------------------------------------
Dit was een CBR theorie vraag waarvan ik het antwoord graag wil weten.

Ik heb zelf B geantwoord. Maar A zo ook kunnen bijv als je je controle over je stuur kwijt raakt en in het water terecht komt en de gordel niet af krijgt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*een kanaal DAT
Jij moet een Belg (West-Vlaming) zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas een nederland die taalproblemen heeft :P

Antwoorden (12)

A is een onzin antwoord.

Je dient altijd je gordel om te laten.. mét gordel is het stukken veiliger.
Een life-hammer is erg handig om in je auto te hebben. In een situatie als deze waarbij je in het water zou rijden en je je gordel niet loskrijgt kun je die daarmee opensnijden.
Overigens is je gordel wanneer je in het water beland normaal gesproken gewoon open te krijgen hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is ALTIJD B. Omdat je het verplicht bent en omdat dit veiliger is.
Want je kan er wel vanuit gaan dat je een rotklapt maakt als je in het water beland. De afname in snelheid is dan ook wel heel erg groot.
Dus het argument dat je dan je gordel niet af zou krijgen is onzin, want als je hem niet om hebt mag je blij zijn als je al niet zwaargewond of bewusteloos raakt.

Dus gewoon antwoord B. + een lifehammer aanschaffen(, en op de juiste plek monteren!,) als je een auto koopt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een simpele.

Je moet je gordel ALTIJD omhebben als je in een auto zit. Misschien dat de uitzondering voor taxichauffeurs, die vroeger gold, nog steeds geldt, dat weet ik niet. Maar gewone mensen in een gewone auto moeten *allemaal* hun gordel dragen, *altijd*.

Stel dat je uitwijkt voor een overstekend eekhoorntje en in het kanaal rijdt. Zonder gordel klap je zo hard op het stuur / dashboard dat je eerst een kwartiertje bewusteloos bent. Gedurende dat kwartiertje zink je naar de bodem van het kanaal.

Voordeel van het niet dragen van de gordel is natuurlijk dat je, als je na dat kwartiertje weer bijkomt, niet eerst je gordel hoeft af te doen.

Opgave: zoek de fout in bovenstaande redenatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard B, dat hebben anderen ook al gezegd.

Maar ik geef je nog een overweging waarom dat (altijd) geldt: voor een ongeluk heb je helemaal geen andere weggebruikers nodig. Stel je krijgt een klapband, en daardoor rijd je volle vaart het water in. Dan ben je compleet verloren zonder gordel, want dat is een hele forse klap.
itsme
14 jaar geleden
Antwoord B. Gordel dragen is (jammer genoeg) een verplichting. Ik vind het een hele vreemde vraag van het CBR....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom jammer genoeg???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een persoonlijke voorkeur.... Ik haat een gordel al weet ik dat het veel veiliger is als je hem draag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik haatte vroeger ook gordels toen ze pas verplicht gesteld werden,maar tegenwoordig kan ik niet meer zonder.
zo ben ik er aan gewent,en als ik hem niet om heb dan mis ik iets.
B moet in dit geval toch wel het goede antwoord zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord B is goed. Dat er een kanaal aanwezig is doet niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd je bent altijd verplicht om je gordel om te hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Makkelijke vraag zeg! Altijd gordel om, op het moment dat je een voertuig start! B dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je rijd moet je altijd je gordel om.dit geld alleen niet voor bestellers waarvan het volgende adres binnen een straal van 500 meter ligt,anders altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je dient altijd en overal je gordel om te hebben.

P.s. Er zijn gordels in ontwikkeling die vanzelf losschieten als je met de auto in het water rijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
B, tenzij je achterwaarts inparkeert, of ontheffing hebt.