Is het slecht voor een 1 jaar oude auto, als ik de grote beurt een keer oversla?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ha, die Bertie;

Zolang je niet te ver over het maximale aantal kilometers tussen twee beurten heengaat en je olie regelmatig peilt (en zo nodig bijvult) kun je die grote berut best een tijdje voor je uitschuiven, maar hou er wel rekening mee dat er dan in geval van een garantieclaim moeilijk kan worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Voor de dealer/garage misschien, niet voor jouw auto....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je auto eenmaal aan de grote beurt toe is dan moet je daar niet op besparen,enkele duizenden kilometers eroverheen zal geen probleem opleveren.
maar de olie op tijd verversen is belangrijk voor de conditie en levensduur van de motor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou die auto zal er niet van smelten.Ik zou wel het oliepeil goed in de gaten houden.En het hangt er vanaf hoeveel km er in dat jaar mee gereden is.Als dat minder dan 20000 is zou ik me nog geen zorgen maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is slecht, aangezien de interval er niet voor niets is! Als je daar bij een pas 1 jaar oude auto al aan begint, is het eind zoek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ph van de olie is door het gebruik van de auto door het jaar verandert en daardoor de eigenschappen van de olie verder is het vooral in de eerste tijd na ingebruikname van belang om de beurten op tijd en volgens voorschrift te laten uitvoeren, en dan niet zozeer voor de mechanische delen van de auto (deze zullen het echt nog wel een tijdje uithouden) als wel voor je verhaalrecht indien er iets gebeurt,als je zonder de beurt te laten uitvoeren een defect krijgt wat normaliter onder de garantie zou vallen en de onderhoudsinterval is niet nageleefd word het erg moeilijk om nog een beroep te doen op een eventuele garantieclaim,omdat de dealer zich dan terecht beroept op het niet naleven van de onderhoudsvoorschriften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft er niets meee te maken de dealer zal in het geval van een moterschade toch naar de onderhoushistory verwijzen.
En voor ieder bewijs dat elke olie tien keer langer mee gaat lever ik tien bewijzen dat dat niet het geval is ,dus dat bewijst helemaal niets.
Wanneer je auto maar 1 jaar jong is zit hij nog in de garantie. Als jij er voor kiest niet naar de garage te gaan, vervalt de garantie.

De tijden worden weer kouder, Als gevolg hiervan vervangt men de normale olie met een dunnere.

Nog een voordeel: de auto heeft meteen een 'winter klaar beurt' gehad. Daar krijg je ook minimaal 3 maanden garantie op.

En ja, het kost je weer geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt, maar verstandigste is toch ff laten zien.
Je weet maar nooit.
ik laat mijn angel eyes toch elke een beurt geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het de allereerste beurt na aflevering is zou ik hem wel doen. Anders is een check voldoende

Iedereend enkt dat olie elke jaar ververst moet worden.
Er is door een wetenschapper bewezen dat de olie wel een paar hodnerdduizend km mee kan gaan.

Echter niet de eerste olie. Daar kan vuil of ijzervijlsel in zitten van het ebgin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De garantie komt te vervallen! Van belang is ook dat de motorolie en oliefilter worden vervangen. Juist in het 1e jaar gaan motoronderdelen inslijten. Gevolg is verontreiniging van de olie door de slijpsel en dus een minder goede smering. Omdat je nog in de garantie-periode zit ben je ook ingedekt wanneer tijdens de check mogelijke gebreken worden ontdekt! Na de garantieperiode en bij normaal functioneren van de auto kun je overwegen om de beurt te doen overslaan. Blijf altijd wel olie en filter op tijd te vervangen, alsmede de remblokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is niet slim.

En niet om oliefilters en andere kleine dingen maar om het volgende;

Als jouw auto pas 1 jaar oud is dan kan het zijn dat er van de fabriek uit modificaties moeten worden doorgevoerd. Die doet de dealer als jij met je auto bij hem komt. Als je niet komt dan doet hij het dus niet. Modificaties die zonder algemene terugroepactie worden uitgevoerd zijn vaak dingen die wel van invloed kunnen zijn op de levensduur van die delen of dat deel van de auto waar ze aan vast zitten of waar ze van invloed op zijn. Ook wordt er tegenwoordig software geupdate etc.

Als je een oudere auto hebt kunnen trouwens ook modificaties gelden. Dat kun je nalezen op diverse sites waar alle gegevens per merk staan. Meestal nog kosteloos ook. Je moet alleen even een dealer bellen en er om vragen.