Gebruikt een auto meer benzine als als je de airco aanzet?

Ik weet dat de stroom voor de airco uit de accu komt. Maar gebruikt de auto meer benzine om de accu weer snel aan te vullen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
19.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik niet op stommevraag kan drukken heb ik ergens anders gedrukt. Succes met je kennisvergaring.
jodyenboyke
11 jaar geleden
stomme vragen bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je airco werk middels een pomp, maar ook al zou hij via de accu werken zou het ook energie kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is dit een domme vraag ? Ik vind de reaktie nou ook niet echt intelligent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha.. maar alles wat stroom uit de accu haalt vreet brandstof..in jouw geval dus benzine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@azerty,
Nou nou, moet dat nou zo? Niet iedereen is technisch even onderlegd hoor :o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow. Wat breng ik veel los in sommige mensen.
En dat allemaal om een weddenschap, waarmee ik een chocoladereep verdient heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, dan verwacht ik wel een stukje eigenlijk ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha. Komt goed. Hou je van puur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, nee, da's niet mijn ding. Eet hem dan maar lekker zelf op, smakelijk!!

Het beste antwoord

Reken maar op 10% meer benzineverbruik als je de airco aan zet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind zelfs nog wel meer dan die 10%: http://www.tankkorting.nl/bespaartips.html

En hier een artikel in euro's:
http://startpagina.paginablog.nl/startpagina/2007/06/Auto_airco_slurpt_benzine.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk, een airco gebruikt energie en die energie kan uiteindelijk maar van één plaats komen, uit je benzinetank.
Ieder knopje, lampje of wat dan ook wat je gebruikt in je auto zal leiden tot een hoger brandstofverbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het Niet zo dat de dynamo die voor stroom zorgt in de accu constant draait? Ook als de accu geen energie nodig heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De accu wordt uiteraard opgeladen door de dynamo, maar deze kan alleen draaien als de motor draait, de motor kan vervolgens alleen draaien als je er benzine of diesel ingooit.
Zonder brandstof werkt er in een auto helemaal niks meer, de accu zal het nog even volhouden maar ook die houd er na een tijdje toch echt mee op zonder benzine.
Kortom, álle energie die in een auto opgewekt wordt komt uiteindelijk uit de benzinetank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als de dynamo van de accu constant draait als de auto rijd. Zou de weerstand altijd het zelfde moeten zijn. Of geeft de dynamo ineens meer weerstand als er airco aangezet word?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dynamo draait wel altijd mee. Als hij geen stroom hoeft te leveren loopt hij met zeer weinig weerstand en naar mate er meer stroom gevraagd wordt neemt de (draai)weerstand toe wat dus extra brandstof kost. Vroeger kon je dit mooi merken als een auto stationair liep en je zette het licht aan ging hij langzamer stationair lopen door de weerstand van de dynamo. Tegenwoordig wordt het toerental geregeld door de ECU die de toerenval direct compenseert. http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/verbruik-brandstof-auto-gebruik-verwarming.165129
ja volgens mij wel want als je de accu leger laat lopen moet je meer rijden om hem weer aan te vullen en dan verbruik je meer benzine want als je rijd wordt je accu bijgevuld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als de dynamo van de accu constant draait als de auto rijd. Zou de weerstand altijd het zelfde moeten zijn. Of geeft de dynamo ineens meer weerstand als er airco aangezet word?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De pomp van de airco wordt aangedreven door een V-riem of multiriem zodra je de airco aanzet wordt door een magneetkoppeling de pomp gekoppeld en dit zorgt voor extra weerstand. dit verklaard het hogere brandstofverbruik en dus niet de dynamo of iets dergelijks.
Ja maar alleen voor een benzineauto.
Dieselauto's werken niet op benzine
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een airco wordt niet alleen elektrisch van energie voorzien, ook vanaf de motor wordt met een riem een compressor aangedreven die voor het koelmiddel zorgt. die 10 tot 12 % extra kloppen dus helemaal. je kunt hem iets minder koud zetten, dat heeft invloed op het verbruik.

Maar er zijn nog zoveel methodes om de temperatuur lager te houden! doe je de ramen gewoon open... alleen heeft dat ook een zeer nadelige invloed op het brandstofverbruik.....je verstoort de stroomlijn van de auto namelijk nogal. net als spoilers, brede banden, vlaggetjes en zo dat doen.

Dus liever de airco gebruiken, en zorgen dat de auto verder in goede conditie is, banden op spanning, en de rechter voet onder controle. Dan bespaar je die 10% zo weer.