Als je je autorijbewijs hebt en je bent nog geen 18 mag je dan wel op een scooter rijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
8.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nog geen 18 bent kan je ook géén autorijbewijs hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt dan een rijbewijs waar iemand naast je moet zitten NBK
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig wel. Je mag al vanaf 17 voor je rijbewijs op. Alleen mag je dan autorijden als er een volwassene met rijbewijs, naast zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, heb mijn kennis even bijgespijkerd, ben nog een beetje van de oude school geloof ik....hahaha.

Antwoorden (3)

Scooter mag vanaf je 16e, dus het lijkt me van wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me.....?
Goed gemotiveerd andwoord....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mocht op mijn 16e rondrijden met een scooterrijbewijs. Met een autorijbewijs heb je geen scooterrijbewijs meer nodig. Dus ik ga er vanuit van wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was of een 2todrive rijbewijs (rijden op je 17de onder begeleiding) hetzelfde is als een gewoon rijbewijs. Verder is een lijkt me idd geen onderbouwd antwoord. Ik denk zoveel maar dat hoeft niet altijd op feiten te zijn gebaseerd. Het kostte mij overigens nogal wat moeite om het te bewijzen.
Voor een scooter/bromfiets heb je een zogenaamd AM rijbewijs nodig TENZIJ je al een A of B rijbewijs hebt. Het zogenaamde 2todrive rijbewijs B is een echt rijbewijs B dus ik neem aan dat je daarmee ook op een scooter kunt rijden.

Toegevoegd na 25 seconden:
Vraag het voor alle zekerheid aan je instructeur want ik kan het niet met zekerheid vinden op internet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pff, toch nog gevonden op deze site: http://www.2todrive.nl/faq/

Mag ik tijdens 2toDrive met het rijbewijs ook op een brommer of scooter rijden?

Ja, wanneer je het rijbewijs B haalt, krijg je daarbij automatisch ook het rijbewijs AM. Hiervoor heb je geen begeleiding van je coach nodig. Het rijden met een coach geldt alleen voor het besturen van een auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kun je geen A rijbewijs hebben als je nog geen 18 bent. Ook mag je geen z.g. motorscooter (boven de 50 CC) besturen. Hierin is de vraag eigenlijk onduidelijk omdat niet worst gevraagd of het om een brom- danwel motorscooter gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zucht... de regels zijn, dat je om te rijden op een scooter/brommer een AM, een A of een B rijbewijs moet hebben. Dan gaan we verder: is een 2todrive rijbewijs een ECHT B rijbewijs zodat je ook op een brommer/scooter mag en het antwoord daarop is ja. Natuurlijk kun je geen A rijbewijs hebben als je nog niet 18 bent maar dat heb ik ook nergens gezegd. De vraag is helemaal niet onduidelijk, want het gaat om het zogenaamde bromfietsexamen wat je kunt halen voor je 16de en mag gebruiken met 16: het AM rijbewijs dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met in de eerste alinea "zucht..." En in de tweede alinea "Dan gaan we verder" ervaar ik dat als betuttelend. De toonzetting bevalt me geenszins. Misschien bedoel je het niet zo maar ik ervaar het als zodanig. Dit wilde ik even kwijt. In tegenstelling tot jouw antwoord:"TENZIJ je al een A of B rijbewijs hebt." zeg je in je reactie:"Natuurlijk kun je geen A rijbewijs hebben als je nog niet 18 bent" Wat ik wilde zeggen is:
* Ja voor een bromscooter,
* Nee voor een motorscooter.
Verder blijf ik er bij dat de vraag onduidelijk is. Hij staat in de categorie vervoer - auto.
Uit de vraag: Als je je autorijbewijs hebt en je bent nog geen 18 mag je dan wel op een scooter rijden? (niet meer en niet minder kan ik niet afleiden dat het de vraagsteller gaat om: het zogenaamde bromfietsexamen wat je kunt halen voor je 16de en mag gebruiken met 16: het AM rijbewijs dus.
Wanneer je 16,5 jaar bent mag je autorijles nemen (categorie B) Pas wanneer je 17 bent kun je ook daadwerkelijk je rijbewijs halen. Tevens ben je dan gerechtigd om een bromfiets of bromscooter (cilinderinhoud minder dan 50 CC ) te besturen. Dit had ook eerder gekund door op je 16e je AM rijbewijs te halen. Dus jouw B rijbewijs zal dus tevens ook je AM rijbewijs zijn. In dit geval mag je een bromscooter besturen.

Wil je op een scooter rijden met een cilinderinhoud van meer dan 50 CC (bijvoorbeeld een Suzuki 250 CC motorscooter) dan zul je hiervoor een A rijbewijs moeten halen. In dit geval ben je niet gerechtigd om dit voertuig te besturen.

Uit de vraag kon ik niet opmaken of het om een brom- danwel motorscooter ging. Vandaar dit wat uitgebreide antwoord.

In onderstaande link van de rijksoverheid vind je de nodige informatie omtrent het rijbewijs.