Mag ik een auto besturen (ivm met terugbrengen) die tijdelijk gehuurd is van de dealer door een familielid, terwijl ik kort een rijbewijs heb?

Aangezien mijn familielid anders met twee auto's moet rijden, zal ik ingeschakeld moeten worden. Mag ik nu ook met die geleende/gehuurde auto rijden of is dit juridisch gezien niet toegestaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij twijfel rijdt u niet met de huurauto, maar met de auto van het familielid.
Uw familielid kan ook het openbaar vervoer nemen.
De voorwaarden van de verhuurder zijn doorslaggevend.
Maar stelen mag ook niet, en ze doen het toch.

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af. In de huurovereenkomst kan staan dat uitsluitend de huurder van de auto erin mag rijden. Bij AVIS staat bijv. in de voorwaarden dat niet is toegestaan: "het gebruik door een bestuurder die niet als huurder of bestuurder in de huurovereenkomst genoemd is. "
Voor mensen van jonge leeftijd wordt ook vaak een toeslag op de huursom in rekening gebracht.

Over de duur dat je een rijbewijs hebt, zie ik niets vermeld staan.

Houd er rekening mee, dat wanneer jij onverhoopt schade zou veroorzaken de eigenlijke huurder in eerste instantie door het verhuurbedrijf zal worden aangesproken.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als jij je rijbewijs hebt en niet in de voorwaarden staat dat je minstens 1 jaar je rijbewijs moet hebben als bestuurder van deze gehuurde auto zou dit geen enkel probleem moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met verhuur auto's is dit lastig te zeggen. Omdat de verhuurder aan de verzekering door moet geven wie de bestuurder is. Of er moet een 3rd-party verzekering op zitten. Maar standaard is dit niet het geval. Wn leeftijd speelt ook een rol, en hoe lang je het rijbewijs hebt. Het beste kan je eerst even bellen voor je er in gaat rijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat ligt heel erg aan de voorwaarden waarop deze auto gehuurd is.
In sommige voorwaarden staat dat alleen diegene die de auto heeft gehuurd hem mag besturen.
In andere staat bijvoorbeeld dat de bestuurder minimaal 23 jaar moet zijn.
In weer andere staat dat je minimaal 1 jaar je rijbewijs moet hebben.
Kortom even goed de voorwaarden doorlezen en als dat niet duidelijk is contact opnemen met de verhuurder van de auto.
Als je er wel in rijd terwijl het volgens de voorwaarden niet mocht en je krijgt een ongeluk oid dan zijn de rapen gaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het Rijbewijs niet gekregen als bewijs van onkundig klunsrijgedrag. Integendeel: Je bent wettelijk bevoegd om een auto te besturen. Mocht je desondanks toch twijfelen, dan rijdt het familielid toch de huurauto en jij de andere?

Ik reed ook meteen na het behalen van mijn rijbewijs in een door mijn werkgever gehuurde auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat hier om af het mag ivm de huurvoorwaarden, dat hij rijbewijs heeft is duidelijk, hij mag in een auto rijden, maar mag dit??
Je kan toch gewoon in de auto van de huurder rijden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was echter: "Mag ik nu ook met die geleende/gehuurde auto rijden of is dit juridisch gezien niet toegestaan?" Dat hij in de auto wel mag rijden van zijn familie is heel duidelijk.