Waarom zeggen we 3- of 5 deurs als we het over auto's hebben?

Is de motorklep zo verschillend van de achterklep?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
12.5K

Het beste antwoord

Een motorkap is, voor zover ik weet, bij elke auto aanwezig. Een achterklep is niet per se nodig. Zo zijn er ook 2-deurs wagens. Voorbeelden kun je vinden door te zoeken op auto-sites.
Met andere woorden: het meetellen van een motorkap geeft geen extra informatie, terwijl het tellen van de achterklep dat wel doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De motorkap hoor je normaliter niet open te doen tijdens normaal gebruik, alleen bij onderhoud of reparatie als het goed is. Denk dat de motorkap daarom niet mee telt. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De motorkap valt niet onder een deur die je veel gebruikt. Hier zet je bijvoorbeeld geen boodschappen neer. Dus die wordt dan niet meegeteld als deur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De deuren en de achterklep zijn de deuren niet de moterklep.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wordt dus ook bedoeld in de vraag... Waarom telt de motorkap dan niet meer?
Alles wat toegang geeft tot de stoelen en banken heet een deur. De achterklep wordt dus ook gezien als deur (behalve bij een sedan). Hoewel het gemakkelijker is om via een zijdeur de stoelen te bereiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een auto is iedere deur die je toegang tot de stoelen verschaft een deur. Bij een sedan/limousine model kun je niet via de klep bij de stoelen komen (alleen als je de achterbank opklapt), daar telt het niet als deur, bij de overige modellen doorgaans wel, en dan telt het wel als deur. Maar het is een beetje zinloos inderdaad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het verschil er niet in zit of je toegang hebt tot de banken, maar of er een ruit in de deur zit. Zo ja, dan wordt deze meegeteld bij de deuren. Een sedan heeft geen ruit vast aan de kofferklep en is dus geen deur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is ontstaan nadat de hatchback steeds populairder werd. Met een vierdeurs wordt een auto bedoelt die vier deuren heeft en gewoon een kofferbak.