Waarom wel kilometerheffing en niet het openbaar vervoer verbeteren?

Het doel achter de kilometerheffing is om het fileprobleem op te lossen. Mensen moeten nog steeds op dezelfde tijd op hun werk zijn, dus de auto wordt nog steeds gebruikt, of het nou duurder wordt of niet omdat het alternatief niet goed genoeg is.

Is het dan geen beter idee om het openbaar vervoer in Nederland te verbeteren?

Mijn situatie: Met de auto doe ik er 30 minuten over (7:30 beginnen), als ik met het openbaar vervoer ga, doe ik daar 3(!) keer zo lang over en moet ik dus om 6:00 uur van huis weg. Het is ook niet zo dat ik "in the middle of nowhere" woon. Ik woon in Den Haag en werk in Rotterdam Zuid.

Heeft die kilometerheffing dan wel zin om mensen "uit de auto te krijgen" of is het gewoon weer een manier om meer geld te kloppen uit de mensen die "afhankelijk" zijn van het gebruik van een auto?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Daar is onderzoek naar gedaan. Het bleek dat een beter openbaar vervoer geen stimulans zou zijn voor automobilisten om hun auto te laten staan. Zelfs een sterk verbeterd openbaar vervoer zou bijna geen effect hebben. Mensen willen de privacy van hun eigen auto.

Een van de doelen van de kilometerheffing die je niet noemt is om de kosten van het autorijden (oa. wegenonderhoud) eerlijker te verdelen onder de gebruikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Volgens mij zijn ze ook best met het openbaar vervoer. Laatst las ik dat ze in de Randstad het systeem van 'reizen zonder boekje' willen invoeren. Op drukke verbindingen worden 6 treinen per uur ingezet waardoor je zonder vooraf te plannen kan reizen. Zo zullen er wel meer initiatieven zijn.
Maar je zal altijd zien dat er sommige situaties zijn waarbij de auto toch wint van het ov.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Beemertje3;

Verbeteren van het OV zal wel helpen maar nooit genoeg. Om de files merkbaar terug te dringen moet een zo groot deel van de dagelijks filerende automobilisten overstappen dat het OV een capaciteitsverdubbeling zou moeten realiseren en dat is op korte (en zo goed als zeker ook op de lange) termijn gewoon niet haalbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat roep ik al jaren. Bij ons is het openbaar vervoer ook niet goedkoop, terwijl in andere landen dit soms veel goedkoper is.

Het openbaar vervoer is een ander potje dan de kilometer heffing. Betere verbindingen, beter alles op elkaar afstemmen en ik zal gelijk met het openbaar vervoer gaan. Nu moet ik eerst met de bus, dan met de trein en daarna weer met de bus, en stemt totaal niet op elkaar af.

Als het openbaar vervoer echt top zou zijn zou toch bijna iedereen met het openbaar vervoer gaan, is goed voor het milieu, file- en parkeerprobleem opgelost alleen komt er dan te weinig in het potje en is de auto geen melkkoe meer, dus moet het geld weer ergens anders vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de automobilist gewoon een hele grote kip met veel veren is waarvan heel veel te plukken is.
hij brengt geld in het laadje daar in den haag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgedraaide controledrang van de overheid... Dat is het... Overal staan camera´s en alles wordt door Big Brother gezien en opgeslagen...

Dus openbaar vervoer is bijzaak, anders maakten ze het wel gratis, en dan waren de files er meteen niet meer... Dan was het allemaal opgelost, nee de overheid moet WETEN wat jij doet, waar jij winkelt, waar jij wandelt, waar jij rijdt, waar jij heen surft, waar jij heen belt, alles, alles moeten ze weten, want anders zou jij de volgende Karst Tates kunnen zijn, a dark horse... En daarom ben jij verdacht bij voorbaat... Waarom moet je als een verdachte alle gegevens afstaan, dat was toch als je een zwaar misdrijf gedaan hebt nodig, anders toch niet... Nee jij bent nu al verdachte als je een paspoort aanvraagt, daarom moet je de gegevens afstaan en als ze je gegevens hebben dan hebben ze dat ALTIJD, want je kunt je vingers afvijlen, maar je afdrukken blijven gelijk... Altijd...

Dus dit is allemaal een uiting van doorgedraaide controlezucht van overheidswege...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al was het openbaar vervoer gratis, zou ik er nog steeds geen gebruik van maken om naar mijn werk te komen. Ik heb geen zin om per dag nog eens ruim 2 uur extra kwijt te zijn om heen en terug te gaan naar mijn werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat klopt, maar dan gaat er elke 10 minuten een bus of trein en totaal geen enkele dienstregeling meer... Dat zou het toch WEL veranderen of niet? En veel meer buslijnen erbij ook... De kosten van de files betalen nu het openbaar vervoer, dus het geld is er wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is gratis openbaar vervoer voor 65+ (met stadspas in Eindhoven)
Omdat het fileprobleem niet wordt opgelost met de kilometerheffing. Het enige dat wordt opgelost is dat diegene die maar weinig auto rijden. Of alleen maaqr buiten de spits rijden ook minder gaan betalen...

Het OV heeft hier overigens niets mee te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het openbaar vervoer is een alternatief voor het reizen met de auto.
Je hebt 100 % gelijk maar het openbaar vervoer kost zeer veel geld , in concreto een 800 euro per inwoner (10 miljoen belgen) Alles hangt af van een geslaagde mentamisteitsverandering. Zoals Al Gore in zijn film "The Inconvenient Truth" uitlegt met het verhaal van de kikker in kokend water die er dan onmiddellijk uitspringt en de kikker in een voortdurend opwarmend water waar hij immobiel blijft. Dus de kilometerheffing is slecht één maatrgel uit de honderd om de verandering op kruissnelheid te krijgen en het noodzakelijke omslangpunt te bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doel van kilometerheffing is differentiatie naar plaats en tijd, zoals dat heet. In gewone taal: rijden op een weinig-gebruikte weg is goedkoper dan rijden op (bijvoorbeeld) de A13. Rijden op een rustige tijd is goedkoper dan rijden in de spits.

Hetzelfde systeem geldt al in bijvoorbeeld bioscopen, circussen en musea.

Dit idee is in principe goed.

Met het invoeren van deze differentiatie bereik je dat veel mensen die de spits kúnnen mijden, meer reden hebben dat ook te dóén.

Daarnaast stimuleer je mensen, en dus hun werkgevers, tot het verzinnen van alternatieven. Carpooling zal aan populariteit winnen, evenals flexwerken en thuiswerken. Je ziet, er zijn meer mogelijkheden dan het OV - althans, voor een flink deel van de werkenden.

En inderdaad, het OV mag ook wel verbeterd worden. Vooral de aansluiting van bus op trein, of van de ene vervoersmaatschappij op de andere, wil nog wel eens fout lopen. Hier wordt al aan gewerkt, maar het kan altijd beter. Wellicht dat deze heffing de druk tot innovatie vergroot.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje! +1
Helaas is het openbaar vervoer niet meer 'openbaar' in de zin van Overheid gereguleerd (behalve als er problemen zijn). Het zijn geprivatiseerde onderdelen van de samenleving. Het wegennet daarentegen niet, dus daar waar ze nu nog de mogelijkheid hebben proberen ze nog wat en jah, dat ten koste (onterecht) van mensen die geen andere keus hebben.

Ik heb al eerder de vraag gesteld of eigenlijk het openbaar vervoersnet ook niet weer 'publiek domein' moet worden. Die vraag is bepalend voor de mogelijkheid om antwoord te geven op jouw vraag (die ik daarmee maar heb aangemerkt als 'Goeie vraag').
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn dus twee vragen: 1. Heeft het zin? Antw.= JA.
Want uit metingen en tellingen blijkt dat er een behoorlijk percentage automobilisten in de spits rijden die daar helemaal niet persé op dat tijdsstip moeten zijn. Je snapt het nauwelijks, maar die gaan gewoon gezellig winkelen of "naar oma". In de spits dus! En dát wil onze minister dus gaan ontmoedigen.
Vraag 2: I principe moet deze operatie per saldo neutraal uitpakken voor de weggebruikers. Er is echter een addertje waar de minister niet over praat. Als er inderdaad minder kilometers worden gereden zal er automatisch een opwaardse druk op beschikbare parkeerplaatsen ontstaan. En dat zal op den duur kostenverhogend uitpakken.
Verder, het openbaar vervoer wordt wel degelijk verbeterd. Een van de doelstellingen is het rijden zonder spoorboekje, dus gewoon elke 10 minuten een trein.

en of die kilometerheffing er op de voorgestelde methode komt, is nog maar zeer de vraag. Want minderheid van de bevolking is voor, de kosten hoog, en wacht maar af.....het wordt gekraakt binnen een half jaar (want hier valt veel meer geld mee te verdienen dan gekraakte OVpasjes..)

Toegevoegd na 3 minuten:
....dat addertje zit onder het gras.....(ik zal voortaan eerst goed nalezen!)