ik wil mijn auto verkopen. hoe werkt dat en welke stappen moet ik nemen?

auto is uit 2000, daihatsu cuore met 81000 op km.
kleur zwart, prima onderhouden, zuinig

Toegevoegd na 1 dag:
de prijs vaststellen is geen probleem maar ik bedoel meer de dingen die je moet regelen: overschrijven van kentekenbewijs hoe/wie/waar?, opzeggen van autoverzekering? kun je motorrijtuigenbelasting terug vragen? en zijn er nog andere regeldingen?
dieuwke

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (3)

Via de ANWB site kun je kijken (op basis van het kenteken) wat de waarde van de auto is.
Probleem is dat je particulier veel minder kan vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook kun je vergelijkbare auto's op internet zoeken, om zo de waarde vast te stellen.
Daarna kun je ze op internet plaatsen denk aan marktplaats of speurders. Ook kun je kijken om hem in te ruilen bij een garage mogelijk kun je een leuke inruildeal regelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het postkantoor moet je je auto over laten schrijven. Hier heb je kentekenbewijs deel 3 voor nodig, deze ligt als het goed is niet bij de autopapieren die je dagelijks met je in de auto neemt.
Wanneer je de auto overgeschreven hebt gaat er een signaaltje naar het rdw en deze regelt dan de belastingen omtrent de wegenbelasting dit gaat vaak automatisch. Mits je de wegenbelasting per jaar betaald dan krijg je een brief thuis.
De verzekering kun je vaak telefonisch opzeggen maar sommige verzekeraars willen een kopie van het vrijwaringsbewijs (krijg je bij het overschrijven), dit kan ook altijd ingescant en gemaild worden.
Mocht je geen auto meer hebben moet je misschien ook je lidmaatschap bij een ANWB opzeggen
Gewoon marktplaats.nl wijst van zelf. Achterhaald ook de meeste gegevens zelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Adverteer
2. Vind een potentiele koper
3. Laat de koper de auto zien en eventueel proefrijden (ga mee). Wees eerlijk over gebreken. Laat rekeningen van reparaties zien.
4. Wordt het eens over de prijs en de voorwaarden (event. nieuwe apk, poetsen, etc).
5. Ga samen met de koper naar het postkantoor om het kenteken over te schrijven. Neem je kentekenpaieren allemaal mee (drie delen). Regel het liefst ook ter plekke de betaling. Koper pint geld en verkoper stort het meteen op zijn eigen rekening. Je kunt ook de koper alleen sturen, maar even meegaan is misschien makkelijker en veiliger.
6. Zorg dat je het vrijwaringsbewijs krijgt en vooral ook bewaart.
7. Laat nog even aan je verzekering weten dat de auto is verkocht. Dan krijg je teveel betaalde premie terug. Teveel betaalde wegenbelasting krijg je automatisch terug.

Dat is zo het stappenplan. Voor verdere tips over hoe te onderhandelen, checken of de koper betrouwbaar is, enz. zie o.a. de website van de anwb.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tussen 5 en 6: heb je je geld en heb je het vrijwaringsbewijs, dan kun je de auto meegeven. Niet eerder.

Ik heb wel eens gehoord dat iemand de koper met de auto en de papieren naar het postkantoor stuurde om daar de overschrijving te doen en het geld te pinnen. De verkoper bleef vervolgens heel lang thuis wachten...