Schade gemaakt met geleend voertuig, hoe werkt dat met de verzekering?

Ik heb een aanrijding gehad en schade gemaakt bij de auto waar ik in reed en de auto van iemand anders. Het voertuig waar ik in reed, is niet van mijzelf. Op het Europees schadeformulier hebben we de verzekeringsgegevens van de tegenpartij en van de eigenaar van het door mij geleende voertuig ingevuld.

Wordt de schade nu (ervan uitgaande dat ik schuld heb) geclaimd bij mijn eigen autoverzekering, of bij de verzekering van de eigenaar van het voertuig waar ik in reed?

Oftewel, is het correct dat op het schadeformulier de verzekeringsgegevens van de eigenaar van het voertuig staan waar ik in reed, of had ik mijn eigen verzekeringsgegevens moeten invullen? Ik wil namelijk niet dat degene waar ik de auto van leende in zijn no-claim wordt aangetast door mijn toedoen, dat moet gewoon via mijn eigen verzekering gaan.

Kan iemand hier wat licht op schijnen, want ik vind het best ingewikkeld...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Antwoorden (6)

het is heel vervelend voor de no claim maar de schade hoort bij het voertuig en dus bij de eigenaars zijn verzekering.
11 jaar geleden
op het schade formulier moet je invullen van wie de auto is en wie de bestuurder is , dat wil dus zeggen dat de eigenaar de schade gaat verhalen op de tegen partij
dus er is geen sprake van een verzekering van jou oid
wel zou de eigenaar bij schuld aansprakelijk kunnen stellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij word de schaalde verhaald op de bestuurder,zou wat zijn zeg dat je je auto uitleent en degene die jou auto bestuurd een aanrijding krijgt en alsnog de no claim van de eigenaar word aangesproken.
Iedereen is verzekerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergelijk het met schaderijden in een huurauto. Dan krijgt de huurmaatschappij een claim van de tegenpartij en vervolgens claimen ze de schade bij jou. Dus jouw vriend is zijn no-claim kwijt en als hij goed kan rekenen, zal hij bovenop het schadebedrag ook het no claimverlies moeten doorberekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De schade is voor rekening van diegene van wie het motorrijtuig is, ongeacht wie er in rijdt (m.u.v. een gestolen voertuig). Dat wil ook zeggen dat dit ten koste gaat van zijn no-claim. Mogelijk heeft deze persoon zich verzekerd tegen een terug val. Dat wil zeggen dat als hij een schade per jaar rijdt dit niet ten koste gaat van zijn bonus malus trede (wel een vereiste om bij zijn huidige maatschappij te blijven).

De schade wordt dus gewoon op zijn verzekering verhaald. Hier komt dus ook een terugval bij kijken. In sommige gevallen is het mogelijk de terugval wel te verhalen op je AVP (dus de schade niet maar de terugval wel). Dit is enkel maar in enkele gevallen mogelijk. De claim indienen en kijken of het geaccepteerd wordt is vrijwel kosteloos en zeker de moeite waard te proberen. Al is de kans van slagen niet te garanderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de eigenaar geen allrisks heeft afgesloten wordt zijn schade dus niet betaalt. Op dat stukje ga je niet in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Wanneer je geen volledig casco verzekering hebt is je eigen schade voor eigen rekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en dit geval dus voor de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik kan in het verhaal niet lezen hoe de auto verzekerd is. Maar mocht de auto casco verzekerd zijn kan dit ook op de verzekering geclaimd worden.
Er is immers al een claim op het wa gedeelte en de terugval is niks hoger als je je eigen schade ook claimt. Wanneer de auto wa of wa beperkt casco verzekerd is. Zijn de kosten voor jouw. Maar hierin moet je samen een oplossing vinden. Jij en de eigenaar van het voertuig.
Zoals hierboven al vermeld geldt de verzekering voor de auto. De verzekering van de eigenaar betaalt, en zijn no-claim wordt verlaagd (tenzij hij een verzekering heeft met no-claim garantie).
Maar stel nu dat je in je eigen auto had gereden. Dan was jouw no-claim verlaagd en had je de komende jaren ook extra moeten betalen. Dus als het een beetje netjes regelt kan je aanbieden om de extra kosten van de komende jaren te betalen. Is wel vervelend, maar met een eigen auto had je dat ook gemoeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem ontstaat als de eigenaar van de auto binnen een jaar zelf NOG een aanrijding maakt. Dan gaat de noclaim in verhouding veel harder onderuit. Wij zitten zo hoog dat wij wel een treetje lager gaan na een aanrijding door onze schuld maar niet meer gaan betalen. Als wij dan binnen een jaar nog een aanrijding maken gaan we pas meer betalen maar hoe regel je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het het belangrijkst dat er een afspraak waar iedereen een goed gevoel bij heeft. Er zijn nu eenmaal niet voor alle gevallen standaard regelingen. Wat misschien kan helpen is de mogelijkheid om een aanvullende no-claim beschermer af te sluiten. Ik weet dat o.a. Centraal Beheer en Ditzo zo'n regeling hebben. (Dan moet de verzekering uiteraard ook bij die verzekeraar lopen). Als dat kan zou het een optie zijn om de veroorzaker bv 3 jaar die extra kosten te laten vergoeden. Volgens mij betaalde ik voor een standaard auto ongeveer 75 euro per jaar bij CB. En uiteindelijk is niet elk probleem oplosbaar. Als de eigenaar een hoge no-claim korting heeft rijdt hij kennelijk weinig schade, dus misschien komt er niet direct een nieuwe schade....