Waarom wordt de carrosserie van een auto niet meer gemaakt van rubber materialen?

Op veel auto's zitten plastic strips om directe stoten tegen de lak te minimaliseren waarom zijn die bijv. niet van rubber achtige materialen? Theoretisch zou je volgens mij ook de bumpers van de auto kunnen voorzien van rubber zoals bij een botsauto. De dekplaten zijn uiteindelijk puur cosmetisch en aerodynamisch omdat het interne frame de klap op pakt net zoals de kooi in een rally auto. Rubber kan je volgens mij ook prima van een kleur voorzien en uiteindelijk lijkt het me prijstechnisch ook voordeliger

11 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan geen direct antwoord op deze vraag geven, maar het idee vind ik wel interessant. Ik denk alleen dat een rubberen carrosserie lang niet zo'n klap kan opvangen en de inzittenden zo veel bescherming kan bieden als een stalen carrosserie.
Denk maar na wat er gebeurt bij een flinke botsing: de stalen platen die met de bolle kant naar buiten zitten, worden helemaal verfrommeld en soms schieten motorblok en andere gemonteerde delen ook los van hun bevestiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt de vraag niet goed gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pesu, mijn fantasie is met me op de loop gegaan toen ik de vraag las. Als het inderdaad alleen gaat om strips of opzetstukken, dan ga ik mee met de reactie van Jaspertje.
Als het idee zich uitbreidt tot de hele bumperplaat zonder stalen versterking, dan vrees ik toch dat zo'n constructie onvoldoende impact-weerstand heeft.
Overigens zag je vroeger modellen die op de verchroomde stalen bumper rubberen dwarsstukken hadden. In mijn idee geen gekke combinatie!

Het beste antwoord

Er zijn meerdere redenen voor.
Plastic kan een heel auto leven mee. Rubber droogt uit waardoor het minder mooi en strak wordt. Bij het spuiten van rubber zal de verf onder deze omstandigheden ook afbrokkelen. Zeker wanneer een auto veel in de zon staat.

Rubber is moeilijker te bewerken dan plastic. Zowel om het te gieten als om het te plaatsen. Het is immers meer flexibel waardoor het geen echt vaste vorm aan neemt.

Rubber is veel moeilijker te recyclen dan plastic.

Rubber veert in. Wanneer een deur hard tegen de stootstrip aan komt. Veert rubber in en komt het nog tegen de metalen constructie van de auto met als gevolg een parkeerdeuk. Natuurlijk is het laatste aspect wel een vorm van de goede mengverhouding kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk persoonlijk dat dit te maken heeft met de recycling mogelijkheid en de productiekosten.

een plastic deel kun je simpelweg in een verwarmde matrijs spuiten om een vorm te krijgen, is het onderdeel versleten kun je het eenvoudig versnipperen en weer opnieuw in een matrijs inspuiten.

met rubber heb je het probleem dat het onder druk en hoge temperatuur moet vulcaniseren, dit kost veel meer tijd. Wil je rubber hergebruiken heb je ook een probleem, eenmaal gevulkaniseerd kun je het niet nog een keertje doen, je kunt er dus geen nieuwe bumpers meer mee maken, enkel tegels voor onder speeltoestellen o.i.d.