Als straks de BPM verdwijnt. Wat gebeurd er dan met de milieubelasting/CO2-taks die op (sommige) auto's zit?

Voor mij als ondernemer zal er niet zo veel veranderen. Aangezien het feit dat ik op mijn bedrijfsauto nu ook geen BPM betaal en de BTW terug krijg. Dus die cataloguswaarde blijft hetzelfde...

Maar wat als ik straks in 2013 privé een auto op geel kenteken wil kopen. (grijs kan namelijk ook privé) Volgens de Staatssecretaris is de BPM dan al verdwenen. Maar volgens Minister Eurlings pas in 2018 gelijk met de wegenbelasting...

Of is die CO2-taks straks voor ondernemers ook aftrekbaar? Of wat gaat er met deze CO2-taks gebeuren als de BPM verdwijnt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de autoweek van deze week staat een interview met Jan Kees de Jager en daar is ook een erg duidelijke tabel bij opgenomen wat er de komende jaren precies verandert. De CO2 taks zoals deze nu obv verbruik en oppervlakte auto bestaat, verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een extra bedrag per kg uitstoot/km in drie categorieën. In de hoogste >235 kg/km betaal je 667 euro per kg uitstoot extra. Ik ben te lui ;-) om de hele tabel over te nemen, maar koop voor 2 euro de autoweek van deze week en de maatregelen worden ineens begrijpelijker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100