Hoe oud moet diegene zijn die naast je zit met autorijden als je 17 bent?

Zie vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Een coach is niet geschikt wanneer hij of zij:
- Minder dan 5 jaar in het bezit is van een personenautorijbewijs(rijbewijs B)
- Jonger is dan 27 jaar
- In het verleden een strafrechtelijke veroordeling voor verkeersovertredingen heeft gehad.
- In het verleden een alcoholcursus of gedragscursus heeft gehad.
- In het verleden een onderzoek naar de rijvaardigheid of rijgeschiktheid opgelegd hebben gekregen door het CBR.
- Tijdens het begeleiden onder invloed is van alcohol, drug of medicijnen.
- Geen geldig rijbewijs kan tonen.

Toegevoegd na 46 seconden:
Jouw vraag gaat dus voornamelijk naar punt 2
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

wanneer je als 17 jarige je rijbewijs hebt kun je enkele begeleiders ( max. 5 personen) aanwijzen die jou begeleiden in de periode van begeleidend rijden. De begeleiders moeten wel aan bepaalde criteria voldoen:

minimaal 10 jaar een rijbewijs personenauto bezitten;
geen zware verkeersdelicten hebben begaan;
nooit in de vorderingsprocedure terecht zijn gekomen;
niet onder invloed van drank, drugs of medicijnen;
zich tijdens de begeleiding altijd kunnen legitimeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die begeleider dient minimum 27 jaar te zijn en minimum 5 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B.

Meer info vind je via bijgevoegde link.

Veel rijplezier!

Toegevoegd na 5 minuten:
Uitzondering op bovengaande regel:

heeft een coach een WRM-pas (Wet Rijonderricht Motorrijtuigen – rij-instructeur) dan hoeft deze niet minstens 5 jaar een rijbewijs in bezit te hebben of 27 jaar oud te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België moet die persoon minstens 23 jaar oud zijn (en al minstens vijf jaar, zonder onderbreking, bezitter zijn van een rijbewijs B.) Je begeleider mag geen strafblad hebben. Als je ooit werd veroordeeld door de politierechtbank dan verdwijnt je strafblad automatisch na 2/3 jaar na de veroordeling (dat geldt niet als je gedurende die periode opnieuw werd veroordeeld door een rechtbank.)