Nee.
De roodlichtcamera wordt aangestuurd door twee lussen in het wegdek die net ná de stopstreep liggen
​De tussenruimte is 0,5 of 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden én de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn.
Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een verstoring in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. De politie stelt deze 'pardontijd' in, maar niet duidelijk is op basis waarvan deze tijd daadwerkelijk wordt bepaald.
Toegevoegd op 17 januari 2022 12:38: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dankuwel voor je reactie!
gvrox
2 jaar geleden
Ik denk zelf ook niet dat het een rood licht camera is, maar op welke manier is "nee" de conclusie op het stuk dat eronder staat ?
gvrox
2 jaar geleden
Met de nieuwe afbeelding is het duidelijker!
SimonV
2 jaar geleden
Ja, bedankt voor je vraag. Je had gelijk.