Wat is de minimale levensduur van een splinternieuw climate control systeem in een auto?

IK heb mijn auto 4 jaar. De climate control heeft het vandaag begeven. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het niet meestal gaan ze minimaal 6 jaar mee.

Het beste antwoord

Nee, een climate control moet een autoleven meekunnen en niet na 4 jaar kapot gaan, alleen is 4 jaar oud natuurlijk niet 'splinternieuw' zoals je het noemt.

Wel verliezen airco's ongeveer 10% per jaar aan capaciteit waardoor de koelende werking afneemt in de loop der jaren. Maar alle techniek kan kapot natuurlijk, ook een airco.

Toegevoegd na 15 minuten:
Een airco kan wel weer worden bijgevuld, waardoor de koelcapaciteit weer optimaal is. ook moet af en toe (jaarlijks) de verdamper met een schimmelwerend middel worden ingespoten om onaangename geurtjes tegen te gaan door bacterien die zich heerlijk voelen in het condens op de verdamper.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks +
Ik bedoelde met splinternieuw dat ik hem nieuw gekocht heb. Wat je hebt toegevoegd na 15 minuten, kan ik dat zelf? Of moet een monteur dat doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk er aan dat je de airco altijd uitzet een paar km voordat je op je bestemming bent. Dan kan hij 'doorluchten' en dat gaat schimmelwerking tegen.
paulus811
11 jaar geleden
dank je marjonski. Nee dat kun je helaas niet zelf. Na het vullen moeten de leidingen onder druk worden gezet en daar heb je de apparatuur niet voor. Als het systeem lek is (dat is vaak de oorzaak dat een airco ineens niets meer doet), moet uiteraard eerst het lek worden gedicht voordat het systeem opnieuw gevuld wordt. Misschien een open deur, maar ik schrijf het toch maar even. En hansu, daar heb je gelijk in. Zelf doe ik dat ook, maar toch had ik vorig jaar een soort urinelucht in de auto vanwege een beschimmelde verdamper.