Hoe kan de druk ineens weg zijn bij een hydraulisch remsysteem in een auto?

Laatst zou ik voor een verkeerslicht stoppen, maar de remmen werkten niet mee, ik kon op een alternatieve wijze tot stilstand komen en even later deden de remmen het weer.

Hoe heeft dit plaats kunnen vinden? Wat kan eraan gedaan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is schrikken! Ik zou zeggen; zo snel mogelijk naar de garage. Misschien een computerstoring?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe ik ook, ik rijd er eerst even niet mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig, hoe je "alternatieve manier" zegt. Zeker flink aan de handrem gehangen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en ik kon een beetje bijsturen en ik reed al niet hard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mazzel gehad dan. Ik heb dat eens gehad met een camper terwijl we afdaalden van een berghelling van 25%. Remmen weg. Niet grappig! Heel erg mazzel dat er een boerenweggetje omhoog liep, waartegen 'ie kon aanlopen om tot stilstand te komen.

Het beste antwoord

Fabrikanten van motorvoertuigen schrijven voor om om de paar jaar je remvloeistof te laten vervangen door en remvloeistof met het juiste DOT getal. Remvloeistof heeft de eigenschap zich met water te binden. Wat ik kan bedenken wat er zou kunnen zijn gebeurd is dat de remvloeistof in het circuit wat zich onder de motorkap bevind te warm is geworden en in het systeem een dampbel is ontstaan. Bij het remmen pers je deze dan samen en trap je het pedaal tot op de bodem in. Via het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder wordt er vanuit het remvloeistof reservoir nieuwe remvloeistof in het systeem gebracht en vice versa.
Bij 'afkoeling' verdwijnt de dampbel weer en is de remvloeistof weer samendrukbaar.
Wat je nu als controle zou kunnen uitvoeren is om te kijken of het niveau van je remvloeistof juist is. En alvorens te gaan rijden voldoende druk hebt en je pedaal niet sponzig aanvoelt. Als dit klopt dan is er een dampbel ontstaan en moet je remvloeistof worden vervangen. (nogmaals let op het juiste DOT getal) Mocht je reservoir gezakt of leeg zijn, dan is er sprake van lekkage en wordt er lucht i.p.v. remvloeisof aangezogen in de hoofdremcilinder. Uit veiligheidsoverweging zou ik een reparatie zo snel mogelijk laten uitvoeren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Heb nog een linkje omtrent vapour lock zoals dit verschijnsel heet toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje Barts3cundo. Heb hetzelf meegemaakt in de Dolomieten. Klimmen, klimmen klimmen en ineens niet meer remmen. Na een half uurtje had ik weer remdruk.

Andere antwoorden (3)

Er is waarschijnlijk lucht in je remleiding gekomen en dan trap je het pedaal tot de plank zonder dat er iets gebeurd.
met die ene trap heb je net weer voldoende olie aangezogen om daarna weer te kunnen remmen. Remoliepeil controleren en remmen ontluchten of dat laten doen. Liefst zo snel mogelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen dat een dichting van één van uw remcilinders doorgegaan is. Best eens controleren of er geen olie onder de wagen ligt, of eens kijken naar de banden op de binnen zijde of daar olie op te zien is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoofdremcilinder misschien stuk...