Mag je in Nederland in een auto rijden, als het stuur van de auto aan de rechterkant zit?

Ik weet wel dat het kán, maar is het ook legaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
17.2K

Het beste antwoord

Ja dat mag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Absoluut. Vaak gezien.

Toegevoegd na 43 seconden:
Anders zouden Engelsen en Ieren hier toch niet mogen rijden en dat is dan weer tegen Europese regelgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is legaal.
Het is alleen moeilijker rijden, want je moet je wel aan de verkeersregels houden. Dus rechts op de weg rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joh serieus? :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, echt waar... ;-P
Zeker weten. Mijn zwager komt regelmatig met zijn auto uit Engeland deze kant op rijden en er nog nooit een opmerking gemaakt over zijn stuur die aan de rechterkant zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Ik zie wel eens héél sporadisch een engelse auto hier rijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die SenorKwabbi;

Ja hoor, zelfs als het stuur in het midden zit. Een McLaren F1 is alleen een beetje prijzig. De enige voorwaarden zijn natuurlijk wel dat die auto APK-goedgekeurd en verzekerd is en op Nederlands kenteken staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit mag. Waarom zou dit niet mogen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag, je moet wel de buiten spiegels in orde hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag! Andersom gebeurt het ook als je bijvoorbeeld als Nederlander in Engeland rijdt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Geen probleem. Veel veegmachines van de reinigingsdiensten hebben het stuur aan de rechter kant zitten bijvoorbeeld zodat ze beter kunnen zien waar ze aan het vegen zijn (vooral handig om te voorkomen dat je spiegels van autos rijd ed.) zonder dat ze tegen het verkeer in hoeven rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat mag en kan, en is zelfs toegestaan om deze auto, met ligt verlichtings en spiegelaanpassingen, op nederlands kenteken te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net als dat wij met onze auto naar Engeland mogen, waar ze "aan de andere kant" van de weg rijden, mogen zij ook hier rijden. Het is dus compleet legaal.

Wel heb ik hierdoor het idee dat je wat minder overzicht op de weg hebt en dus beter op moet letten, maar het is nou eenmaal niet verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor geen enkel probleem.
Ik zie ook vaak engelse auto's die in Nederland rond rijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag. Ik ga ook regelmatig met mijn auto naar Engeland en daar mag ik ook rijden met mijn auto (stuur aan de linkerkant). Ik woon in een regio met een hoop expats en ik zie ook veel auto's met het stuur aan de rechterkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut!! dat mag.

Alleen moet je even wennen aan het schakelen dit doe je dan met links ipv rechts. De pedalen zitten trouwens wel het zelfde net zoals de richtingaanwijzers. Bij het op kenteken zetten van zo auto zul je wel vaak de koplampen moeten vervangen (deze geven nl. een ander lichtbeeld) Vaak zie je een Engelse auto met van die zwarte driehoek stickers op de koplampen (dit om de tegen liggers niet te verblinden) bij rechts verkeer gaat het licht beeld na rechts omhoog, en bij links verkeer dus naar links omhoog dit zal dus aangepast moeten worden.
Het verschil zit hem dus in de projectie reflectie.

Het geeft trouwens wel leuke ervaringen. Passagiers die bij het stuur willen instappen en als je zelf net uit je bed komt stap je zomaar aan de passagiers kant in en denk je dat je stuur gepikt is;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, ik liep stage op een een engelse school ( in nederland) en veel ouders van de kinderen, hadden het stuur rechts zitten. Die reden ook altijd met die auto. Dus ja, het mag ! :)
totaal legaal!

Toegevoegd na 2 minuten:
"Rechtsgestuurde auto's mogen na goedkeuring door de Rijksdienst voor Wegverkeer gewoon op de Nederlandse (en andere Europese) wegen. Iedere dag rijden er Engelse voertuigen in Nederland en gedurende weekeinden en vakanties worden de wegen opgeluisterd door vaak rechtsgestuurde klassieke auto's."