Waarom moet je met een offroad of suv zoveel wegenbelasting betalen ?

Dit terwijl je met z'n auto helemaal geen asvalt nodig hebt, door het zand en modder kom ik ook op bestemming ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (7)

Je betaalt geen wegenbelasting, maar rijtuigenbelasting.

Je betaalt voor de auto, niet voor de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je betaalt ook wegenbelasting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/
Belasting is in nl aan het gewicht en brandstofklasse gekoppeld. Wees blij dat je geen fun belasting moet betalen voor je auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn auto rijdt ook niet op asvalt :-)

Het heeft er niks mee te maken of je op asfalt rijdt of niet. Het gaat om het gewicht. Al rijdt je helemaal niet met je auto, maar staat hij op een parkeerplaats moet je wegenbelasting betalen.
(Behalve natuurlijk als hij op eigen grond staat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw auto nooit op de openbare weg komt, kun je 'm schorsen (uit de wegenbelasting halen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betreft hier motorrijtuigen belasting. De hoogte is afhankelijk van massa ledig voertuig, brandstof, en provincie waarin de auto geregistreerd staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een heel makkelijk doelwit is voor de belastingdienst.
Onder het mom van extra vervuiling, milieu gevaarlijk (in Belgie is er zelfs sprake dat ze verboden gaan worden) kunnen er exorbitante heffingen gehouden worden.
Omdat mensen off-roads hebben omdat ze dat leuk vinden (want niemand heeft er 1 nodig in Nederland) zijn die bereid er meer voor te betalen.
SUV is een heel ruim begrip want die zijn er ook met A-Label en noem het een Cross-over en het is opeens geen SUV meer ???
Ook al rijd je er minder mee (een hummer die 4000 km/jaar rijd vervuild minder dan een Prius die een ton rijdt) betaal je daar wel voor.
Wat mij betreft alles in de brandstof dan betaald iedereen precies naar wat hij rijdt en als je een gasguzzler hebt veel meer per km dan een heel zuinige auto.

Toegevoegd na 8 minuten:
En in Nederland kom je zonder de weg te volgen nergens. De paar stukjes (aangelegde) off-road parcouren die er nog zijn waar je mag rijden worden steeds minder en dusdanig saai dat je daar zelfs (wel is waar in de modder) in de file staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een Hyundai Tucson. Ik betaal per jaar € 877,--aan motorrijtuigenbelasting. En waanzinnig bedrag. Omdat ik in Zuid Holland woon zit er ook een bedrag in wat de provincie zelf bepaald. De z.g.n. melkkoe opcenten.
Ook komt het dat mijn auto meer zou vervuilen als andere auto's. (uitstoot co2)
Ik rij nog geen 10.000 km per jaar dus zo veel vervuil ik nou ook weer niet.
Het eerlijkste systeem vind ik nog steeds, de vervuiler betaald.
De wegenbelasting moet in de benzine prijs verrekend worden.
Wie veel rijdt betaald het meest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als wij naar Frankrijk gaan betalen we daar wel mee. De motorrijtuigenbelasting zit daar in de benzine prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vervuiler betaalt, dan werkt dit systeem natuurlijk niet. Immers, als 2 auto's hetzelfde verbruik hebben maar een verschillende uitstoot van gassen dan klopt het al niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel verschillen de uitstoot niet. Hoofdzakelijk gaat het over het gewicht van het voertuig.