Gaat bij het activeren van de airbags ook de portieren van het slot af?

Ik kwam het ergens tegen in een boek. Dit mechanisme zou het mogelijk maken om hulpverleners toegang te geven om de inzittenden na een ongeluk te kunnen bereiken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De veiligheidsregels zeggen dat deuren na een ongeval niet op slot mogen blijven. De deuren hebben dus een mechanisme dat ervoor zorgt dat ze van het slot afgaan bij een ongeluk. Dat mechanisme wordt automatisch geactiveerd wanneer er een flinke klap optreedt.

Ook airbags worden door een klap geactiveerd.

Het activeringsmechanisme voor airbags en het activeringsmechanisme voor de ontgrendeling van de portieren werkt dus op dezelfde manier.

Ze zijn echter niet gekoppeld. Koppeling zou het systeem technisch complexer maken, en dus minder betrouwbaar. Elke airbag heeft dus zijn eigen activeringsmechanisme, en hetzelfde geldt voor de portieren.

Welke activeringsmechanismen wel en welke niet worden geactiveerd hangt dus af van de hevigheid van de klap. Bij een klap die net rond de grens zit is het dus mogelijk dat de airbag van de bestuurder wel afgaat, en de airbag van de bijrijder niet. Of andersom. Of allebei wel, of allebei niet - de klap zit tenslotte net op de grens van de gevoeligheid.

Hetzelfde kan gebeuren met de portieren. Als dat activeringsmechanisme toevallig net wat gevoeliger is dan het activeringsmechanisme van de airbags, kun je dus een kleine botsing hebben waarbij de portieren wel van het slot gaan, zonder dat de airbags afgaan. Zijn toevallig de airbags wat gevoeliger, dan gaan die misschien nog net af terwijl de deuren nog op slot blijven zitten.

Bij een flinke klap gaan de airbags af EN gaan alle portieren van het slot af.
Cryofiel