Waarom worden moderne auto's nog altijd uitgerust met buitenspiegels en waarom niet met cameraatjes en een schermpje op het dashboard?

Buitenspiegels maken de auto een stuk breder. Ik weet dat je sommige auto's kan laten voorzien van een camera achter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Omdat een spiegel een stuk goedkoper is. Dus verkoopt zo'n auto beter. Wil je het trouwens goed doen, dan zal je TWEE schermpjes moeten installeren (voor linksachter en voor rechtsachter).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of één scherm waarop beide te zien zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het ergonomischer (en veiliger) is als de schermpjes een stuk uit elkaar zitten. anders ga je links en rechts misschien per ongeluk door elkaar halen?
o.a. de prijs dit is een behoorlijk verschil. Spiegels zijn goedkoper.
Ook hoort het nog bij design van een auto. Het is natuurlijk wel een stap om dit te doen maar dat is nog wel te overzien.
Spiegels kun je heel precies afstellen. Wil je dit met camera's doen maakt het een extra kostbaar karwei.
Verder zullen schermpjes meer afleiding bieden omdat er constant bewegende beelden zijn die natuurlijk veel meer in het zicht zitten.

Je hebt al wel dode hoek camera's al zijn dit voor mij meer indicator camera's ze signaleren iets geven een signaal maar geen beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ook hoort het nog bij design van een auto."
Welnee. "Verder zullen schermpjes meer afleiding bieden omdat er constant bewegende beelden zijn die natuurlijk veel meer in het zicht zitten."
Niet als ze op de juiste plek zitten (bijv. bij het zijraam ongeveer op de plek waar je nu de spiegels ziet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afleiding zal ook niet komen uit de rechter camera. Maar vooral vanuit de linker camera. Je kunt het beeldschermpje wel ergens anders plaatsen. Maar als je rechts moet kijken om vervolgens links te sturen, krijg je wel problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spiegels zijn wel ge-designed maar dat is niet hun bestaansrecht.
Prijs lijkt me ook geen argument, want als je kijkt naar alle electronica die in een moderne auto zit, zullen twee kleine cameraatjes nauwelijks verschil maken.
Ik zoek nog steeds naar het ECHTE argument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De afleiding zal ook niet komen uit de rechter camera. Maar vooral vanuit de linker camera. Je kunt het beeldschermpje wel ergens anders plaatsen. Maar als je rechts moet kijken om vervolgens links te sturen, krijg je wel problemen." Als de schermpjes op ongeveer dezelfde plek zitten waar je nu de spiegels ziet, maakt dat allemaal niks uit. "Prijs lijkt me ook geen argument, want als je kijkt naar alle electronica die in een moderne auto zit, zullen twee kleine cameraatjes nauwelijks verschil maken." Niet alleen twee 'cameraatjes', maar wel:
-Twee camera's die supersnel zijn en zonder enige vertraging in hoge resolutie werken;
-Twee camera's die op een plek moeten zitten waar ze niet vies kunnen worden; (een vlekje op een spiegel en 't valt nauwelijks op; hetzelfde formaat vlekje op de lens van een camera en je ziet gelijk helemaal niks meer)
-Twee schermpjes van goede kwaliteit. Gegararandeerd dat dat duurder is.
Als je weet hoe zo'n fabricant al moeite doet om 5 cent op een schroefje te besparen door een ander type schroefje te nemen... Als je daar 1 miljoen van nodig hebt voor je auto's, is dat toch al weer 50.000 euro in totaal. Een auto met goede camera's en schermpjes die evengoed zijn als spiegels, kost misschien 100..300 euro meer. De concurrentie is moordend, dus dan moet het (directe) voordeel heel groot zijn. Dat is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon aan een smalle dijk. Vrijwel alle auto's die daar geparkeerd staan, hebben de buitenspiegel ingeklapt. Dat is toch allemaal gedoe. Het vuil worden van de camera's lijkt me ook niet zo'n probleem. Je hebt toch ook auto's die met camera's uitgerust zijn die verkeersborden enz. herkennen.
Spiegels zijn ook dingen die kunnen falen. Als de camera kapot gaat tijdens het rijden heb je echt een probleem.

Toegevoegd na 19 uur:
Die dus niet kunnen falen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een punt, maar dat geldt ook voor allerlei andere functies. Bovendien kan er ook nog steeds een binnenspiegel in de auto zitten.
Wat zou nou de echte reden zijn???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als de camera kapot gaat tijdens het rijden heb je echt een probleem." Wat is het verschil met een spiegel die stuk gaat? Het probleem is dan precies even groot.
En spiegels kunnen ook falen, maar ik ben het eens als je zou zeggen dat de faalkans vele malen lager is. @Hansu:
De echte reden is dat camera's+schermpjes die kwalitatief even goed zijn als spiegels, duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit zo. Maar toch denk ik dat de spiegels een keer zullen verdwijnen!