Kan er een punt van je beginnersrijbewijs afgaan als je een boete krijgt voor een overtreding op de scooter?

Zo ja, is er dan een onderscheid tussen het begaan van een kleine overtreding zoals rijden op voetgangersgebied, of een relatief grotere overtreding zoals door rood rijden oid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande
gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.

De overtredingen die worden geregistreerd zijn:

bumperkleven;
ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard/op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te hard);
het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer;
veroorzaken van materile of immaterile schade door onjuiste naleving van de verkeersregels;
het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel.

Toegevoegd na 2 minuten:
ook op de scooter kun je punten verzamelen.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het veroorzaken van gevaar of hinder op de weg is dan wel erg ruim...
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
is inderdaad een ruim begrip, maar een artikel 5 wegenverkeerswet procesverbaal heb je in de praktijk toch niet zomaar aan je briek. moet je toch echt zelf wel rare capriolen voor uithalen.