Ik heb op mijn auto al BPM betaald. Komt nu bij de kilometerheffing in.Word ik nu niet dubbel gepakt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Yep, zoals het er nu naar uit ziet ga je "extra" betalen indien je de auto nog hebt als de kilometerheffing wordt ingevoerd. Het voordeel heb je alleen als je een auto koopt nadat de de BPM is afgeschaft. Ook leuk is is dat als je straks je auto waarop je BPM hebt betaald en je gaat hem inruilen voor een nieuwe waarop geen BPM meer zit dan krijg je ook de rekening gepresenteerd. Je zult ineens een stuk minder terug krijgen voor je BPM auto....kortom de autobezitter is hoe dan ook de klos.

Iedereen in Nederland wordt altijd dubbel gepakt, dus jij ook! Maar in de kilometerheffing zit straks een opbouw, om dat te compenseren.

Ja. Leuk nietwaar. Stem dus vooral geen cda en de gehele verdere linkse kliek als je werkt en het dus zelf moet betalen.

Goed uitgelegd vind je dit op de website van het Centraal Planbureau: Bij een omzetting van de BPM in de kilometerprijs zijn maatschappelijke kosten groter dan baten. Als je alle maatschappelijke kosten en baten tegen elkaar afweegt, is er weinig reden om de BPM in het systeem van de kilometerprijs te betrekken. In geen enkel geval zijn de maatschappelijke baten groter dan de maatschappelijke kosten. Bij een beperkte (25%) omzetting van de BPM in een kilometerprijs zijn de verschillen klein. Bij een vérgaande omzetting van de BPM nemen de maatschappelijke kosten duidelijk sterker toe dan de baten. Geleidelijke omzetting (variabelisatie) is wel degelijk uitvoerbaar Als de volledige BPM in één keer wordt omgezet in de kilometerprijs, zullen de gevolgen voor de automarkt en de rijksbegroting aanzienlijk zijn. Een geleidelijke introductie zal deze gevolgen verkleinen. Er zijn twee varianten van geleidelijke invoering mogelijk die verschillende voor- en nadelen hebben voor gezinnen, bedrijven en overheid. Bij de eerste variant vallen alleen nieuwe auto's onder het nieuwe belastingregime. Deze variant zal betrekkelijk geringe effecten hebben op de automarkt en op de koopkracht. Structureel is er ook nauwelijks effect op de begroting, maar tijdens de ingroeifase is sprake van een omvangrijke derving van inkomsten voor de overheid. Bij de tweede variant wordt de BPM in enkele jaarlijkse stappen, maar wel meteen voor alle auto's, omgezet in een kilometerprijs. Deze variant is voordelig voor alle toekomstige autokopers (zij besparen rente) maar nadelig voor de huidige autobezitters. Deze laatsten betalen in de overgangsfase 'extra': zij hebben voor hun auto of motor BPM betaald, en gaan nu daarnaast meteen een kilometerprijs betalen. Omzetting van de BPM in de tweede geleidelijke variant leidt tot een onmiddellijke daling van de prijs van tweedehands auto's. Voor de automarkt en voor de rijksbegroting is deze wijze van omzetten hanteerbaar wanneer de jaarlijkse stappen niet al te groot zijn. In het kort: Als we dit heel geleidelijk doen valt het relatief iets mee (maar absoluut gemeten,lever je als autobezitter zeker in) en zit de ruimte in de handelsmarge van de koper/verkoper. al@din HJ

Bronnen:
http://www.anwb.nl/kilometerprijscheck/vee...
http://www.cpb.nl/nl/news/2008_20.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100