Mijn auto gaat traag wanneer ik de verlichting aan doe. 100km/uur wordt met moeite gehaald op de snelweg. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wyker
Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt.
Toch is het zo. Ik heb een Nissan Primera met boordcomputer. Ik rijd veel 's nachts, wanneer ik de lampen uitdoe kan ik normaal rijden. Wanneer ik optrek met verlichting aan gaat de auto heel traag. Ik heb al gehoord dat ik het in de bekabeling van de verlichting moet zoeken. Ik moet het zoeken in het electronisch gedeelte. Heeft met de aarde of massa te maken. Even een keer laten doormeten. Nu net op Nissan forum ontdekt. Iemand had hetzelfde probleem, ligt aan de stekker van de achterverlichting. Ga morgen meteen even controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MCV: Waarom zet je niet in je vraag om wat voor auto (Nissan Primera in reactie gegeven) het gaat. Misschien gaat er dan bij iemand een lapje branden. Ook ik denk dat je dit in de elektronica moet zoeken. Persoonlijk denk ik aan een spanningsval op je boordcomputer bij het ontsteken van je verlichting en zoals je zelf al vertelde (je achterlicht) kan deze gebruik maken van dezelfde aarding. Tussen haakjes: Ik denk even mee. Vandaar mijn reactie en géén antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit testen door de zekering stuk voor stuk van de verlichting eruit te halen .
Dat brengt je al iets dichter bij de oplossing .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je dan het wrak van de maand gekocht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TegenXinnig en @teun
Bedankt voor de reactie.
Het is zo dat het vermogen van de auto een stuk minder wordt wanneer ik de verlichting aandoe. De verlichting op zich brand prima. Tegelijkertijd werkt de cruise control ook niet meer. Ik kan deze dan niet meer instellen. Kan het zijn dat de aarde van de verlichting een andere draad raakt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal het dan in de electronica van je voertuig moeten zoeken. Denk dat er iets fout is met de aarding van je verlichting en de 'stroom' zijn weg via andere kanalen (je boordcomputer) afvoert.
Dit kan ik niet van achter mijn computer beoordelen en denk dat dit een kwestie van meten wordt. Dus het blijft gokken.
Helaas kan ik je verder niet helpen maar hoop een bijdrage te hebben geleverd om tot een oplossing te komen. Mvg. en Succes. TX.

Antwoorden (2)

Een rare storing. Dit moet aan de boordcomputer liggen. Een geressette boordcomputer kan wonderen verrichten.
Mogelijk wordt hierdoor een bepaald toerental voorkomen. Probeer eens in zijn 4 de 100 te passeren. Om vervolgens op te schakelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen komen door de zwaarder lopende dynamo maar dit is onwaarschijnlijk.

In het algemeen is het zo dat als men de verlichting inschakelt de motor extra vermogen moet leveren om de lampen te laten branden. Dit extra vermogen gaat naar de dynamo die zwaarder draait omdat die elektriciteit opwekt.

Als een voertuig een zeer lichte motor heeft is dit merkbaar. Bij oudere motorfietsen is dit een bekend verschijnsel. Het extra vermogen gaat dan ten koste van de snelheid van de motorfiets. Bij bij auto's zal dit fenomeen geen rol spelen omdat de tegenwoordige auto's allemaal voorzien zijn van zware motoren. Ook de lichtere auto's van tegenwoordig hebben geen motoren van minder dan 25 pk.

Het totale vermogen van de lampen in een auto zal niet meer zijn dan 200 watt. Koplampen, stadslicht, achterlampen, nummerplaat verlichting.

Bij een motor van 10 pk (is 7350 watt) zijn die extra 200 watt maar een paar procent van het totale motorvermogen.
Edraket