Dat staat daar aangegeven met borden met slecht weer hangen daar weer borden onder. bijv. 130 slecht weer 110

En als er niets staat ben je vrij om te rijden wat je wilt.

Toegevoegd na 37 seconden:
Bedenk wel in de winter dat je verplicht bent om daar winterbanden te hebben.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik zal mijn antwoord aanpassen, je bent niet verplicht om winter banden te hebben maar als je een ongeluk veroorzaakt in slechte weersomstandigheden en voorkomen had kunnen worden door winterbanden ben je mede aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Bedenk wel in de winter dat je verplicht bent om daar winterbanden te hebben."
Dat is niet _verplicht_. Als je op een kurkdroge weg rijdt in de winter, en ze houden een (algemene) controle, dan mogen ze daar geen boete op geven.
Eigenlijk is dit de belangrijkste wijziging: je kan nu, als een ongeluk heeft plaatsgevonden, schuldig verklaard worden als bleek dat je geen winterbanden had - afhankelijk van de (weers)omstandigheden bij 't ongeluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat ze daar een boete op geven en ook als is de weg kurkdroog, het gaat erom wat jij zegt als je dan een ongeluk veroorzaakt dat je dan schuldig bent bevonden! Daarom ben je het verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm... nee, je bent dus helemaal niet verplicht om winterbanden te hebben. Het wordt alleen gestimuleerd door de regel als je bij een ongeluk betrokken bent, ben jij schuldig. Dit is wel een wezelijk verschil met het verplicht stellen. Let wel, dit geldt alleen voor buitenlanders. Voor duitsers is het echter wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ik heb mijn antwoord bijgesteld. Dank voor je reactie. Het is dus niet verplicht maar als je deze niet hebt en betrokken bent bij een aanrijding terwijl dit voorkomen had kunnen worden ben je schuldig, en de verzekering lees ik net dat deze het bedrag dan bij je kan verhalen. Wij hebben ze er al weer onder zitten, wij rijden regelmatig in Duitsland en straks weer naar de wintersport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of een Nederlandse verzekering dat ook kan/mag.
@ DeBoender: de regel is voor alle verkeersdeelnemers gelijk; Duitser of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Domtic, nee hoor. Het is juist in het leven geroepen omdat Duitsland het niet (bijna onmogelijk) voor buitenlanders kan verplichten met winterbanden te rijden. Voor binnenlanders kan dat veel gemakkelijker. En over die verzekeringskwestie: Deze keren gewoon uit, zomerbanden ofniet. (nederlandse dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor Duitsers is het net zo min plicht. Alleen begeef je je wel op 'glad ijs' als je met de verkeerde banden onderweg bent. http://www.warum-winterreifen.de/winterreifenpflicht/rechtslage-winterreifenpflicht/index.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je ziet is dit ingevoerd in 2006, sinds 1 - 10 - 09 is het echter verplicht voor duitsers winterbanden te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deboender: kom maar met een link waarin staat dat winterbanden (voor Duitsers) verplicht zijn. http://www.firmendb.de/pressemitteilungen/pressemitteilung-4883.php http://www.autonews-123.de/winterreifenpflicht-%E2%80%93-gibt-es-sie-nun-in-deutschland-oder-nicht/ http://bundesrecht.juris.de/bokraft_1975/__18.html
Op sommige weggedeeltes, en als 't overige verkeer 't veiligheidstechnisch toelaat: zo snel als je auto kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord staat al op Goeie Vraag onder;
http://www.goeievraag.nl/vraag/snelheid-duitse-autobahn-geregeld.6277
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
+1, daar is werkelijk helemaal niets meer aan toe te voegen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Overigens is de daar genoemde aansprakelijkheid ook van toepassing voor het gebruik van winterbanden. Je bent verplicht te rijden in een auto die is aangepast aan de actuele en de te verwachten omstandigheden. Je hoeft dus geen winterbanden te hebben, maar dan moet je je auto laten staan als de omstandigheden winters zijn. Doe je dat niet, dan ben je daaraan alvast schuldig. Raak je betrokken bij een ongeval, dan ben je altijd voor minimaal 50% aansprakelijk, ongeacht de schuldvraag, als je niet in een aan de omstandigheden aangepaste auto reed. Dubbel probleem dus.
In Duitsland is het voornamelijk de vraag hoe langzaam mag je er NIET rijden. Op de autosnelwegen mag je afgezien waar er beperkingen zijn aangegeven, zo hard als je 'barrel' je dragen kan.

Let wel, op die plaatsen is overige verkeer ook absoluut niet gediend van 'jakkeraars' net boven de 120 of 130 op een linker baan. Zorg dat je de snelheid van overige verkeer goed inschat en dat je zo ver mogelijk rechts blijft zodat Mercedessen met 190/220 je gewoon voorbij kunnen. Ze kunnen rare capriolen gaan uithalen als je dat niet doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50 in de bbk
100 buiten de bbk
120 op autowegen
130 als richtsnelheid op de autosnelwegen. Als er niets aangegeven is, mag je zo snel als je durft, kan of eigenlijk: een snelheid die passend aan de situatie is.

Winterbanden zijn niet verplicht, maar je moet aangepast zijn aan de situatie onderweg. Dus als er sneeuw ligt en je hebt geen winterbanden kost je dit 20€. Sta je in de weg, omdat je niet verder komt en je wilt je sneeuwkettingen omleggen, kost je dit 40€ +1 punt in Flensburg. Veroorzaak je een ongeval omdat je niet aangepast aan de situatie onderweg bent (te snel, geen winterbanden etc), kun je een persoonlijk schuld aan het ongeval krijgen en mag je dus ook persoonlijk voor een deel van de schade opdraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord. Maar: krijgen buitenlanders ook een punt in Flensburg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. In principe wel. Of ze echt de moeite nemen en dan ook een rijontzegging voor Duitsland uitspreken, is een tweede en moet je ook wel wat punten verzameld hebben. Maar als je het te bont maakt, mag je 1 maand of langer niet in Duitsland rijden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Kunnen ze dat aan dan, die buitenlandse nummerborden? In NL heeft men vaak moeite met DE-nummerborden. Wanneer bijvoorbeeld de Duitse auto met nummerbord H-HP-426 hier een overtreding begaat, kan het zomaar gebeuren dat de bekeuring wordt gestuurd naar de eigenaar van HH-P-426. Of andersom natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hier: http://www.kba.de/EN/Home__en/homepage__node.html?__nnn=true kijken (schriftelijk navragen) of en hoeveel punten je reeds hebt... ;-) In Duitsland zelf zou je zelfs vergissingen kunnen hebben (om jouw voorbeeld maar te volgen). H-HP-426 (Hannover) is een andere dan HH-P-426 (Hamburg). Zolang het op de foto te herkennen is (en de bestuurder ook), ben je gewoon het bokje. Toch zullen er een hoop vergissingen en/of onduidelijkheden gewoon in de vuilnisbak verdwijnen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, ik heb H-HP en HH-P expres gekozen omdat ik weet dat beide Kreise bestaan, en ik zo snel geen andere voorbeelden kon bedenken. In Duitsland maken ze altijd een foto en is in andere gevallen duidelijk dat er een verschil is. Op Nederlandse formulieren kan dit verschil niet worden gemaakt. Ik weet dat iemand (of een systeem) dan maar wat kiest, meestal met een kans van 50% dat de aangesprokene de juiste persoon is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn ze hier nog niet helemaal uit.. De een zegt 100, de ander 120... Ik kan me haast niet voorstellen dat dit per Bundesland verschilt.
Cryofiel
14 jaar geleden
100 km/u  --  zie
http://bundesrecht.juris.de/stvo/__3.html .
Cryofiel
14 jaar geleden
De wettelijke maximumsnelheid is 100 km/u. De snelheid die de meeste automobilisten aanhouden, is 120 km/u (of eigenlijk nét een tikkeltje langzamer). De reden is dat snelheidsoverschrijdingen tot 20 km/u een verkeersovertreding zijn, en snelheidsovertredingen vanaf 20 km/u een misdrijf zijn. Een verkeersovertreding wordt bestraft met een boete, bij een misdrijf moet je in principe voor de rechter verschijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik. Ik heb echter autowegen gezien met 120 en zonder een snelheidsbord... Het wordt alleen dan een probleem, als men (ik) denkt dat het 120 is en dan net geen 140 gaat rijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Cryofiel je link zegt (onder punt c impliciet) dat de snelheid om autowegen anders dan 100 is/kan zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ah, ja, klopt. Maar in dat geval verwacht je dus borden, en wel bij elke verandering van de maximumsnelheid, en kort na elke oprit (behalve de oprit van een eventuele parkeerplaats).
maar let op boven de 130 ben je niet verzekerd in een nederlands kenteken , alleen met een duits kenteken... omdat het dan via je nederlandse verzekering loopt,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan er net zo hard als dat je in NL ook kan. Alleen in NL word je flink genaaid met een meestal een dikke prent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, "klein" detail nog toevoegend: Op steeds meer gedeeltes nabij woonwijken etc. zijn er op de Autobahn na 22:00 een zogenaamde Lärmschutz (lawaaibeperking) van kracht. Snelheid moet dan beperkt worden tot de vermelde snelheid! Houd je maar aan, anders bij aanhouding direct betalen!