Waarom worden mensen die te zacht rijden minder snel beboet als de bumperklevers. Dit is net zo gevaarlijk.

Heb echt een hekel aan mensen die dan 35 gaan rijden op wegen waar je 50 mag. Je wil inhalen en dan nog blijven ze op de linker rijbaan...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Omdat er een maximum snelheid is en geen minimum snelheid. Anders gezegd: langzaam rijden is niet strafbaar. Je kunt dus ook niet TE langzaam rijden.
Langzaam rijden is ook niet gevaarlijk, zolang er geen bumperklever achter je zit. Het is hooguit irritant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel degenlijk te langzaam rijden, al is dat niet echt van toepassing op een 50-weg. Wel bijvoorbeeld op de snelweg, waar mede-weggebruikers verrast kunnen worden door iemand die éht veel langzamer rijdt dan de rest. Zodra langzaam rijden een gevaarlijke situatie creëert voor het overige verkeer, valt het onder artikel 5.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd Suze :-)

Andere antwoorden (4)

Als iemand langzaam rijdt kan dit wel vervelend zijn maar je hebt zelf de mogelijkheid om dit van te voren in te kunnen schatten en inhalen.

Een bumberklever hangt dus strak achter je en soms kan jezelf echt niet harder door je voorganger of een vrachtwagen die wil inhalen. Als je voorganger dan gaat remmen en jij hebt afstand dan heb je de tijd om goed te remmen en die bumperklever dus niet en zal al snel een botsing volgen met de nodige gevolgen en achter die bumperklever zal voor velen daardoor de remweg heel erg klein worden waardoor er gelijk een kettingbotising kan ontstaan dus nog meer schade en letsel tevens wordt hierdoor een file veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mikeyboy;

Het punt is dat wel wel een maximum-, maar geen wettelijke minimumsnelheid kennen. En dat is maar goed ook, anders was iedereen in de file in overtreding. Maar als iemand door een onaangepaste, dus soms ook te lage snelheid, hinder of gevaar oplevert kan deze daar wel degelijk voor beboet worden op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet. Dat artikel zou voor dit soort gedrag inderdaad wel eens vaker van stal kunnen worden gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat er regels zijn voor maximale snelheid en niet voor minimale snelheid, maar ik voel precies hetzelfde.
Ik rij prive 50.000 km per jaar en erger me mateloos aan mensen die erg langzaam rijden (niet TE langzaam).
Vaak zie ik dit als een gebrek aan inzicht in het verkeer. Voor de kritici, ik heb 20 jaar mijn rijbewijs en gelukkig nog nooit een ongeluk gehad.

Ik wil absoluut niet de bumperklevers goedpraten, maar trage mensen veroorzaken zeer veel ergernis en wellicht daardoor ongelukken, ook al staat het recht aan hun zijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een boete krijgen voor het in gevaar brengen van andere weggebruikers. Bijvoorbeeld door 50 te rijden op de snelweg. En je kunt een boete krijgen voor onnodig links rijden.

Maar de 50-weg waar jij het over hebt: als je ook echt netjes 50 rijdt op die weg, kun je prima anticiperen op anderen die 35 rijden. Dat is dus niet gevaarlijk. Daarom krijg je terecht geen boete als je 35 rijdt waar je 50 mag.

Bumperkleven is dan weer wél gevaarlijk, en daar krijg jij dan ook terechte boetes voor. Beschouw het als een leermoment: niet meer doen dus. Hoe irritant je anderen ook vindt: je hebt invloed op je *eigen* rijgedrag. Het gaat er dus om dat je *zelf* netjes rijdt. Dan hoef je nooit te klagen dat je boetes krijgt terwijl anderen het volgens jou meer verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Aanvullend: ooit gelezen dat je op de snelweg niet langzamer dan 60 km/u mag rijden. Dat is ook al rijkelijk (te) langzaam trouwens: lijkt me echt gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die zestig klopt niet helemaal. Ook op de snelweg geldt geen minimumsnelheid die je werkelijk moet *rijden*. Gelukkig maar, dan zou bij file iedereen in overtreding zijn. Wat die 60-regel wél inhoudt: je mag alleen de snelweg op met een *voertuig* dat minimaal zestig kan en mag rijden. Dus niet met je brommer en niet met je tractor. En op een autoweg met een voertuig dat minimaal 50 kan en mag rijden. Natuurlijk krijg je een boete als je bijvoorbeeld 55 rijdt op de snelweg. Maar die krijg je op grond van artikel 5 (gevaar veroorzaken) en niet op grond van een artikel over het onderschrijden van een minimumsnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, goede precisering. Dat "kan en mag" moet erbij. :)