Waarom is/was bij meerdere merken auto's (bijvoorbeeld Seat en Skoda) de rechter buitenspiegel kleiner dan de linker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Ha, die CJL;

Waarschijnlijk zijn ze geïnspireerd door Mercedes-Benz dat daar ooit in de jaren '80 mee begon (en inmiddels ook alweer vanaf is gestapt); de verklaring kwam erop neer dat de rechterspiegel een andere, iets minder urgente functie had (inparkeren, dode hoek) dan de linker en 'dus' een andere vorm moest hebben. Ook de hoek waaronder de bestuurder erin kijkt is verschillend wat nog een rol zou spelen volgens hen. Verder zou de kleinere spiegel een licht aerodynamisch voordeel hebben. Ik verdenk de fabrikanten er eerder van een minimale kostenbesparing te hebben willen realiseren. Zeker merken die naar linskrijdende landen exporteren zullen er nauwelijk iets mee besparen en ik betwijfel of het aerodynamische voordeeltje in de praktijk tot meetbare resultaten leidt. Modegril lijkt dus de beste conclusie.