Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn de snelheidsmeters in auto's niet geijkt?

Als ik 100 op mijn teller rijd, rijd ik in werkelijkheid "maar" 95.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dan bedoel ik de analoge snelheidsmeters!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je snelheidsmeter kan je niet perfect ijken. Met het slijten van banden, harder oppompen, of het plaatsen van andere banden verandert de afstand die elke band per omwenteling aflegt. hierdoor vaerandert de gereden snelheid (feitelijk gewoon omwentelingen per minuut vergeleken met de nominal afstand die een band per omwenteling aflegt).

Dat de meter meer aangeeft dan gereden wordtmoge logisch gevonden worden: Als de snelheidsmeter te weinig aan zuo geven reed iedereen te hard en kreeg bergen boetes, die dan op de fabrikant verhaalt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als dit los van bovenstaande antwoord al mogelijk zou zijn, zonder marge. Dan nog zou iedere auto apart moeten worden geijkt door een apart instituut. En dit zou de prijs van de auto's onnodig opdrijven...

Los hiervan heb ik de snelheidsweergave op de tomtom altijd aan en deze is voor zover ik heb kunnen controleren vrij nauwkeurig...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding