Sinds wanneer zit er niet meer standaard een sigarettenaansteker in een auto?

In de "goeie oude tijd" zat er altijd een aansteker in het dashboard.. wanneer is deze verdwenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha.. ligt aan het merk blijkbaar
Cryofiel
12 jaar geleden
Zit-ie er echt niet in? Ik dacht eerst ook dat ik geen sigarettenaansteker in mijn auto had. Tot iemand die meereed me aanwees dat ik in de buurt van de pook op een klepje moest duwen. Dat klepje gaat dan open, en er komen een verborgen asbak met bijbehorende sigarettenaansteker tevoorschijn. Je moet het maar net even weten...

Antwoorden (4)

Bij de meeste auto's zit nog steeds een standaard sigarettenaansteker. Een ander benaming voor die aansluiting is een 12v aansluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig is het bij een aantal automerken een optie om "een rokers pakket" bij de auto te kopen!
Dan betaal je dus extra om een asbak en een sigaretten aansteker in je auto te krijgen.

Voorbeeld: Een aantal jaren geleden betaalde je bijna 1000 euro voor een rook pakket in een volvo S60
Dit pakket bestond uit een asbak en een sigaretten aansteker voorin en een asbak + een sigaretten aansteker achterin.

De dealers proberen nieuwe auto's standaard zo goedkoop mogelijk te houden, maar wie juist dat kleine beetje extra wil, moet diep in de buidel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 2006 kon ik nog in mijn VW kiezen met of zonder sigarettenaansteker (de 12V aansluiting zat er wel gewoon in). In 2008 was de standaard een 12V aansluiting met een dopje. Aansteker en asbak waren toen (en nu niet anders) een optie wat extra geld kostte.
Waarschijnlijk scheelt het per merk en productielijn, wanneer dit is omgezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou je het zegt, ik heb geen asbak in mijn nieuwe auto, was me niet eens opgevallen.

Maar die aansteker zit er nog wel, zelfs tegenwoordig 1 meer. Zodat de kids met hun spelapparaten of dvd stroom kunnen pakken achterin en ik heb er 1 in de achterbak.
Bij mijn vader zat er geen aansteker in maar bij mij in de voorste wel.

Dus aansluiting juist meer, het daadwerkelijk stopje wat je er in deed met die gloeiring niet altijd meer.