Mijn autogarage heeft mij gezegd dat mijn remschijven+ blokken nog 3000 km mee gaan. Kan ik het merken wanneer de remmen echt op zn laatst zijn?

3000Km voornamelijk op de snelweg scheelt nm nogal met bebouwde kom. Gaat er mogelijk een lampje branden of gaat er iets piepen bij de remmen. Ik heb een auto van 2003,
(zonder flauw te reageren dat ik dan niet meer kan remmen graag)

12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (5)

het ligt er aan wat voor auto je hebt maar anders gaat er inderdaad een lampje branden oranje met een soort remschoen logo. Je kan dit echter beter niet afwachten, helemaal niet met dit gladde weer. Dan wil je toch niet dat je opeens een noodrem moet maken en dat er niks tot bijna niks gebeurt. Als de garage zegt dat ze nog 3000km meegaan zou ik er zelf over denken om deze over 1000 - 1500 kilometer te vervangen of het bij een ander autobedrijf nog eens vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige remblokken/schijven zit een indicator. Deze geeft een signaal als ze bijna op zijn.
Mocht dat niet het geval zijn kun je tijdens het remmen een slijpend geluid horen. Dit is het geluid van ijzer op ijzer (moet je de radio natuurlijk niet te hard zetten). Dit wil niet zeggen dat hij slecht remt, maar dan is het wel zeer belangrijk om hier naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Ijzer op ijzer remt wel degelijk zeer slecht, zeker als het op meerdere wielen is.
Ik maak het op mijn werk regelmatig mee, maar dan wordt de wettelijk vereiste remvertraging niet meer gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult op een gegeven moment inderdaad een slijpend geluid gaan horen. Eigenlijk ben je dan al te lang doorgereden met versleten remblokken.
3ooo km. is een schatting. Inderdaad, als je veel autoweg rijdt zal het waarschijnlijk meer zijn, maar als je een "zware rechtervoet" hebt, kan het best wel eens een heel stuk minder zijn.
Mijn advies: maak zo snel mogelijk een afspraak om e.e.a. te laten repareren (of doe het zelf als je handig genoeg bent), maar gok het niet dat je die 3000 km. vol kunt maken.
jc54
12 jaar geleden
Een schijf en blokken moeten een minimale dikte hebben voor apk, meestal geeft de garage al door dat vervangen er aan zit te komen voor de minimum bereikt is, dat doen ze omdat een apk een moment opname is en ze schatten of je tot de volgende apk met die blokken en schijven kan doen. Alleen slijten de blokken veen harder dan de schijven en vind ik het wel raar dat je schijven vervangen moet worden gelijk met je blokken. Zijn het je blokken ben je misschien voor 100 euro klaar maar komen de schijven erbij reken dan een paar keer extra. Blokken moet je nooit over twijfelen en gewoon bij volgende beurt of binnen paar maanden laten doen, De meeste auto's geven aan door lampje dat ze vervangen moeten worden maar je kan het beter voor zijn wat als je met versleten blokken rijd en de "laag"is weg slijt het metaal op je schijven en dat kost meer. De schijven kunnen jaren mee gaan en dat die vervangen moet worden merk je pas als je remt en je voelt dat het remmen een beetje hobbelt, de schijven zijn krom zeg maar. Daar moet je echt op de garage af gaan of dat klopt, maar een garage vervangt graag te vroeg. is simpel voor ze en brengt makkelijk geld op omdat elke stagiaire dat kan doen voor vol garage tarief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je er een lampje voor hebt kan je vinden in je boekje.
Dat lampje kan je zien als het lampje van de benzine, je kan dan nog een behoorlijk stuk rijden.
In mijn geval (een bestelbus) is dat veel ruim 5000km en er zat nog steeds genoeg op de blokken.
Bij een personenauto is dat minder hoor en aangezien de garage het over 3000km heeft gok ik dat je geen lampje hebt.

Vaak kan je de dikte van de remblokken zien zonder dat je hoeft te sleutelen.
Door de wiel kijken of naar 1 kan sturen en zaklampje erbij pakken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie nu dat je ook zegt dat je remschijven over 3000km vernieuwd moeten worden,
dan kan je alles oprijden, je schijven slopen maakt niet uit want die moeten toch vervangen worden.

Natuurlijk niet overdrijven, het moet wel veilig blijven.