Waarom schakelen we in Europa veelal met de hand?

Het is toch handiger om automatisch te schakelen? Dure auto's zijn vaak ook voorzien van automaat. Waarom minder sjieke auto's bijna nooit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.4K

Het beste antwoord

Heeft een historische achtergrond.

Daar waar in Amerika veel te doen was om auto's luxe te maken met slappe vering en alles automatisch, bleef men in Europa meer geven om 'puur'rijden. M.a.w. veel gevoel, feedback.

Mensen wilden (en nog steeds voor een groot deel) vooral voelen wat het onderstel doet en daarmee de auto.
De laatste jaren is dat aan het veranderen.

Amerika en Europa groeien naar mekaar toe wat dat betreft.

in Amerika zijn er steeds meer mensen die voor bijvoorbeeld Volkswagen kiezen omdat bijvoorbeeld het sturen communicatief is en je de weg kan voelen.
in Europa daarentegen gaat men steeds mee voor luxe en hoeven we niet meer zo nodig de grenzen op te zoeken.

Mede door het 'groene denken' en de maatregelen door de overheid verdwijnt steeds mee van het grote verschil.

Grote obstakel van automatische transmissie was, behalve de hoge extra kosten, ook dat dit 10 tot 15% extra brandstof kostte en hetzelfde aan motorvermogen ingeleverd moest worden.

Dit laatste bezwaar wordt ook steeds minder, Acceleratie verschilt tegenwoordig zo rond de halve tot hele seconde en verschil in gebruik is nog maar enkele procenten.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarom in minder sjieke auto's niet snel een automaat-bak zit zal vanwege de kosten zijn.

Een automaat-bak is nu eenmaal duurder in aanschaf, en dan gaat de prijs van een goedkopere auto al snel teveel omhoog. En dit is dus in een goedkopere auto ook daarom al weer minder aantrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Ik denk dat het komt doordat we het gewoon minder gewend zijn. Automaten worden ook wel eens gezien als auto's voor oude mensen of mensen die minder goed kunnen rijden. Doordat ze minder aandacht aan het bedienen van de auto hoeven te schenken, kunnen ze meer aandacht aan het verkeer schenken.

Voor de mensen met een kleine beurs is een schakelauto ook interessanter, omdat deze minder brandstof verbruikt.
Een automaat schakelt meestal iets later op je met een handgeschakelde auto zou doen en vaak heeft een automaat maar vier versnellingen en een handgeschakelde auto vijf. In Amerika rijdt bijna iedereen automaat, maar de brandstof is er ook veel goedkoper.

Automaten zijn ook duurder in aanschaf. Als je dan toch een grote auto auto koopt met alles erop en eraan, dan ook maar gelijk een automaat erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een automaat heeft tegenwoordig ook gewoon 6 versnellingen.
Dit komt van oudsher.
Vroeger waren automaten veel duurder in Europa.
Ook waren de automaten van vroeger lang niet zo goed als nu. Er zat een moment tussen het schakelen en het adequaat reageren van de auto.

Ook vinden veel mensen (waaronder ik) het zelf schakelen meer charme hebben. Je kiest je eigen rijstijl sportiever betekend met hogere toerentallen.
De nieuwe automaten winnen terrein nu. De automaat is in te stellen op welke rijstel je wil. En ze schakelen zeer soepel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote auto's met sterkere motoren moeten automatisch geschakeld worden, omdat anders de kans bestaat dat de schakelbak kapot gaat. Zo kan je bijv. bij Mercedes geen handgeschakelde auto's kopen die meer dan 220PK hebben.

Bij kleine auto's is een automaat vaak te duur; het verbruik gaat omhoog en het maakt de auto ook in aanschaf net wat duurder en oninteressanter dan de handgeschakelde auto.

Of een automaat nu echt handiger is, is een persoonlijke smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je draait niet de bak kapot vanwege dat vermogen. Vergelijk met Porsch, bugatti veyron, en bv ook vrachtwagens met hinderden pk's meer dan die 500.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En al die bakken zijn handgeschakeld? Dacht het niet.
Vrachtwagens hebben voor diezelfde 500 PK wel veel meer materiaal en zijn zo niet te vergelijken.
Automaat: Vooral duurder en minder zuinig. In nederland daardoor extra veel duurder vanwege bpm en co2 toeslag.
Slechts van doornes transmissie heeft de potentie om wel zuiniger te kunnen zijn mits motor en bak volledig op elkaar zijn afgesteld en de motor ontworpen wordt voor bijna constant toerental. Helaas is het maximale vermogen dat die duwschakelband kan overbrengen beperkt en is het een duur systeem.