Er zijn verschillende soorten oorzaken, zoals:
Het ontstaan van files is het grote aantal weggebruikers. Het aantal autogebruikers is in de laatste jaren zo gestegen dat de wegen gewoon helemaal vol staan. Veel gezinnen hebben 2 auto’s en die twee auto’s worden dan meestal ook volop gebruikt.
De vele ongevallen die er jaarlijks gebeuren.
Mensen een baan hebben waar ze ver voor moeten reizen of die niet in hun eigen woonplaats is. Daardoor worden de woon - werkafstanden groter. Misschien wel de belangrijkste oorzaak is het gedrag van de mensen, zoals vrachtwagenchauffeurs die in de spits inhalen en ongeduldige automobilisten die voor gevaarlijks situaties zorgen.
Ook tijdens vakanties gaan mensen nu eerder een dagje weg, de mensen gaan dan naar de plaatsen waar pretparken, dierentuinen of andere recreatie gebieden zijn. Omdat veel mensen dan naar de zelfde plaatsen gaan, ontstaat daar een file.
De files groeien, elk jaar worden ze 7 % groter. De meeste files ontstaan rond de randstad. De grootste files staan er altijd rond het spitsuur. Dat is tussen 7 en 9 uur ’s morgens...

Leuk weetje: De eerste file in Nederland was op Eerste Pinksterdag 29 mei 1955 als gevolg van dagjesmensen die massaal op pad gingen. Deze file kwam voor op knooppunt Oudenrijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Sla me dood.

Maar je hebt mensen die kunnen rijden....

-
Meestal door invoegen , of ongelukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teveel auto's op.., te weinig asfalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar waar de ene snelweg aansluit op de andere snelweg ontstaan files. Het invoegend verkeer heeft ruimte nodig waardoor het verkeer op de snelweg afstand moet nemen en langzamer gaat rijden totdat het uiteindelijk stilstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel antwoorden wi je hebben?
ongelukken
slecht weer
Invoegend verkeer
slecht werkende matrixborden zoals vorige week, toen stonden er heel veel op het rode kruis door een storing.
Of om de doodenvoudige reden dat er heel veel auto's op
op de weg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Files ontstaan door twee dingen...

1) Door ongelukken...

2) De bekende kettingreactie van remmende automobilisten. Dit omdat iemand zo nodig op het laatste moment de afslag wilt halen. En dat er dan 1, 2, 3, 4, 5, 6, et cetera automobilisten vol op de rem moeten. In plaats dat de automobilisten gewoon op tijd gaan wisselen van rijstrook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat mij vaak opvalt is dat mensen niet goed ritsen en ben ik van mening dat dat ook 1 van de oorzaken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eikels die te weinig afstand houden en vervolgens heel hard op de rem moeten als degene voor ze plotseling remmen. Op een druk bereden snelweg leidt dit heel snel tot de berucht spookfiles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het invoegen van automobilisten op de snelweg die niet de juiste snelheid hebben. Bijvoorbeeld wanneer iedereen op de snelweg 120 rijdt, en jij de snelweg oprijdt met 90 of 100 km per uur. Als het druk is moeten dus auto's jou inhalen en als de linkerbaan dit niet toelaat moeten de auto's achter jou op de rem. Hierdoor ontstaat er een domino effect.
Het is hetzelfde als met ritsen;
Op de linkerbaan wordt er over het algemeen sneller gereden. Maar zodra er dan geritst moet worden is het belangrijk dat wanneer je daar rijdt, je eerst de snelheid aanpast aan de rechterbaan. De rechterbaan moet dan meer afstand van mekaar nemen en ruimte maken, zodat links gelijkmatig kan invoegen.
Helaas denken vaak mensen die links rijden, als ik nou iets sneller ga, kan ik die ene auto nog snel voorbij, waardoor die ene auto er plots 2 auto's tussen moet laten, er minder ruimte is, die weer op de rem moet, en dan ben je weer terug bij het begin.
Of de rechter automobilist wil die ene er niet tussen laten, en gaat sneller rijden, waardoor ook dit negatieve effect ontstaat. Zo ontstaan er dus files.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal ontstaan files omdat de capaciteit van de weg niet voldoende is voor de hoeveelheid verkeer wat erop die weg komt. Dan ontstaat er een reactie over en weer van afremmen en optrekken, harmonica effect, en dit wordt telkens sterker waardoor op een gegeven moment iedereen stilstaat, en daarna opeens weer tot 100km/uur kan optrekken.

De wegcapaciteit neemt bovendien nog af bij slecht weer, bij ongelukken, of bij interessante bezienswaardigheden (ongelukken aan de andere kant van de weg of bijvoorbeeld een naakte vrouw langs de kant van de weg, zie bron)
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die naakte vrouwen langs de weg, het zou verboden moeten worden. Dus daarom kom ik altijd te laat op mijn werk. Ik dacht dat de kijkersfile altijd ging over een ongeluk!
Een vriendin en ik hebben ook eens een file veroorzaakt. Niet lang daarvoor stelden we elkaar ook de vraag, hoe kunnen files nou ontstaan?

Nou wij gingen dus een eindje rijden en daarbij gezellig kletsen. Dit was op een soort van sluiproute. Na twintig minuten kijkt ze eens in d'r spiegel, ja hoor een hele rij auto's achter haar kont aan. Leuk een stukje rijden gezellig kletsen, en weinig in de achteruitkijkspiegel kijken.

HaHa, wat een giller ik lach er nu nog om.