Wat is nou echt het voordeel van die duurdere benzine?

Haal je meer kilometers uit één liter? Is het beter voor je motor? Is het prijsverschil de moeite waard? Heeft het nog iets van doen met hoe 'groot' je motor is?

Ik bedoel dus bijvoorbeeld Shell V-Power.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het Jan Kees de Jager.

Het beste antwoord

Destijds heeft onze prof thermodynamica dat eens grondig onderzocht: de dichtheid van de duurdere is groter dan die van de goedkopere. Als (onrechtstreeks) gevolg hiervan kan je uit eenzelfde volume een grotere hoeveelheid energie krijgen bij de duurdere. Dit compenseert het prijsverschil per liter. Met andere woorden: het maakt niet uit of je de goedkope of de dure tankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens de benzine stations is de premium benzine inderdaad beter voor je motor, dit kan ikzelf niet beoordelen. Ik zelf tank ook 95 Premium benzine en ik rijd er +- 640 kilometer mee op een tank in plaats van +- 600 een verschil van dus ongeveer 40 -50, dit ligt natuurlijk ook aan je rijstijl( wel met dezelfde rijstijl gemeten). Ook heb ik geen last van stotteren wat heel af en toe eens voorkwam en nu niet meer. Daarbij is het ook voor benzine auto's met lpg installatie aan te raden, omdat het beter smeert en dan zal een injector minder snel verstoppen. Ik ben er positief over.

Toegevoegd na 2 minuten:
het verschil is hier 3ct per liter, ik tank meestal 55 liter dus scheelt 1,65 op 1 tank.. als je er dan +- meer dan 1 liter mee kan besparen heb je al een besparing t.o.v. normale 95 benzine. je moet dan natuurlijk wel kijken wat bij jullie het verschil in prijs is en zelf testen of het werkt voor jou. (wel 2x vol tanken zodat er geen 95 normaal in zit) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is geen voordeel. de uitlaatgassen zijn slecht voor het milieu daarom wilt men dat er minder gereden word en moeten de bezine prijzen omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, alle tankwagens worden af gevuld op hetzelfde depot. Daarna worde er in de tankwagen een flesje van het een of ander bij gegooit.. Dan mengt tijdens het rijden naar het tankstation... En maakt het verschil .... Nee.... Kijkmaar eens bij kassa die heeft er een heel item aan gewijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allemaal geldklopperij daar gewone benzine en diesel niet onder doen voor hun V-plus varianten.Er is nergens een sluitend bewijs geleverd in geen een testinstituut,Ja de fabrikanten zoals shell BP en anderen zeggen natuurlijk op hun sites van wel.Dat is natuurlijk logisch daar niemand zijn eigen glazen ingooit door te zeggen dat het niets uitmaakt.Lees dit maar een op sites van de duitse TUV en de nederlandse Bovag en de verdere testen op internet en forums.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuiniger rijden doe je door je rijstijl aan te passen. De toevoegingen aan de benzine(s) zijn alleen maar goed voor de oliemaatschappijen, en geven geen milieutechnische meerwaarde aan de benzine. Dit was de conclusie van het VARA-kassa programma.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/
jc54
12 jaar geleden
Van veel lease maatschappijen en wagenparkbeheerders mag je niet eens de "premium" brandstoffen tanken. Mijn pas is zelfs geblokkeerd voor deze brandstoffen. Als het echt zou werken en het geld zou opleveren dan waren de wagenparkbeheerders de eerste die dat verplicht zouden stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf tank ik Vpowerdiesel, en merk daadwerkelijk verschil in verbruik.
Met gewone diesel rijd ik 1 op 19 en met vpower diesel rijd ik 1 op 20,5. De kosten die ik per km betaal zijn door het prijsverschil gelijk. Maar Vpower schijnt ook de motor te reinigen, en ik krijg dubbele airmiles dus alles op een rijtje zettend is vpowerdiesel rendement voller voor mij.

Toch verschilt alles per auto. Mijn vorige auto was een benzine auto waar ook altijd vpower in ging . Hiermee haalde ik dan ook de fabrieksopgave qua verbruik. Daarbij optellend dat het de motorprestaties verbeterd, en de motor schoner maakt, heeft voor mij de doorslag gegeven.

Toch verschilt alles per auto, en rijstijl. Ik zou zeggen maak een mooie berekening van benzine kosten per kilometer, en tank 5 keer vpower. Na 5 keer tanken kun je kijken wat het resultaat bij jou is.