Waarom gaat een kilometerteller in de auto veel verder dan de auto werkelijk kan rijden?

Een kilometerteller gaat soms tot 220 ofzo.
Is dat niet een beetje onzinnig als een auto niet harder dan 160 km per uur kan rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Het beste antwoord

Inderdaad een autofabrikant bestelt voor zijn diverse type modellen vaak hetzelfde model km teller.
De teller fabrikanten zijn bij analoge tellers ook aan bepaalde constructie-eisen gebonden ivm met de leesbaarheid. Bijvoorbeeld bij het fotootje van de teller dat je bij je vraag hebt toegevoegd zijn de meest belangrijke snelheids aanduidingen het meest in het oog springend zoals de km-aanduidingen tussen de 50 en 120 km per uur.
Een auto die op een vlakke weg qua eigen vermogen "maar 160km" kan halen zou bergaf best tot 220km kunnen komen gaat het nog harder dan draait de teller stuk.
Bij de hoogste snelheidsaanwijzing op een km teller is een extra marge van ca +1/3e van wat de auto qua vermogen aan snelheid op een vlakke weg zou kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mijn vriend zijn dat standaard kilometer tellers die ze erin zetten en gaan ze dus niet voor elke auto een aparte maken. Ik vroeg het me laatst namelijk ook af. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dekipjes;

Er wordt soms met zo'n teller rekening gehouden met andere modellen van hetzelfde merk die wel die prestaties kunnen leveren, zodat één teller in meerdere types kan worden toegepast. Dan is er nog het bergaf/windje mee-effect waardoor een auto soms sneller kan rijden dan zijn geclaimde topsnelheid. Verder moeten tellers altijd teveel aangeven, te weinig mag niet. Kennelijk overdrijven fabrikanten dat om de auto sneller over te laten komen dan deze in feite is. Stukje marketing die de auto 'stoerder' laat overkomen op wie daar gevoelig voor is.