Waarom zit er vaak een verticaal streepje op ze zijspiegels van een auto?

het valt me op dat er vaak zo'n streepje op t spiegeltje zit. wie weet waarvoor dat dient?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
20.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeievraag, ik vroeg me ook af..

Het beste antwoord

Omdat vanaf dat punt (richting linker buitenkant) de spiegel bol loopt. Het rechterdeel van de spiegel is vlak en geeft dus een 1:1 beeld. Het bolle deel vergroot het blikveld om de dode hoek te verminderen/weg te nemen.
Maar het beeld is daar wel uit proportie (vergroot).

Toegevoegd na 5 uur:
vergroot je blikveld dus verkleind het object
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. Behalve daat je 'verkleind' bedoelt in de laatste zin.
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad, met de toevoeging van Antwoordman is dit het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergroot je blikveld, verkleind je beeld. Klopt wel.
Alleen is de rest, je normale gedeelte, niet 1:1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
FOEI: verkleint!

Andere antwoorden (2)

dat vakje is je "dooie hoek",dus kan je daardoor zien wat er in je dooie hoek te zien is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Heel gevaarlijke gedachte! De definitie van de dode hoek is: dat gedeelte van de omgeving dat je niet rechtstreeks, EN niet via de spiegels kunt zien. Ik word gek van die automobilisten die denken dat ze hun dode hoek kunnen zien door in de spiegels te kijken -- dan wordt het een dodenhoek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, dat deel van de spiegel vergroot wel je blikveld in de spiegel, maar bestrijkt *niet* je dode hoek. Je dode hoek is nou juist het deel dat je *niet* in je spiegel ziet. Met dit antwoord breng je automobilisten op het levensgevaarlijke idee dat ze genoeg kunnen zien als ze alleen de spiegels gebruiken voor wat achter en naast hen zit, en fietsers en voetgangers op het gevaarlijke idee dat ze altijd zichtbaar zijn in de spiegels als ze achter of naast een auto of vrachtwagen zitten. Er vallen jaarlijks doden door dat idee.
In feite is dat verticale streepje een waarschuwing: pas op, alles wat je voorbij dit streepje ziet, is vervormd. Het is dus nóg belangrijker om niet puur op je spiegels te vertrouwen om afstanden in te schatten!

Waarom dat deel van de spiegel er dan toch is: het vergroot je mogelijkheid om te zien dát er iets aankomt. Verder zul je je spiegel nog steeds moeten gebruiken naast gewoon over je schouder kijken.