Hoe belangrijk is de precieze maat van het gat in de velg van winterbanden?

Ik heb een tweedehands Prius (2007) met losse velgen met winterbanden.
De vorige eigenaar meldt dat de winterbanden muurvast zaten op de as, toen ze er na de winter af moesten.
Ik wil dat gat midden in de velg groter vijlen. Hoe belangrijk is het dat dat gat precies past?
Mag het ook te groot zijn?
Ik denk dat de bouten de velg op de goede plek houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Je kunt beter kijken of de naaf niet erg geroest is. Deze dan roestvrij maken en e.v.t. in wat kopervet zetten (niet veel alleen om vastzitten te voorkomen)
Meestal is het gewoon de roest die de velg vast laat gaan zitten en niet dat de naafgat te klein is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat gat is behoorlijk belangrijk. Als je het te groot maat centreert de velg niet op de naaf en lijkt het alsof het wiel ovaal is. Daarbij komt het gevaar voor losraken, wat dan vele malen groter is.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de 5 bouten hebben een tapse kop, waardoor zij het wiel op de goede plek houden, toch?
Die bouten trek je aan, dat gat zit slechts om een randje
De bouten houden de velg op zijn plek. In principe zit de velg normaal gesproken niet op een as vast. Dus het midden van de velg kan best wat groter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gat is een essentieel onderdeel in een (auto)velg. Juist hierdoor kan er weinig onbalans ontstaan, doordat de velg precies gecentreerd vastgezet kan worden op de as! Als dit gat niet belangrijk zou zijn, zou het er ook niet zitten!