wat is de minimale snelheid op de snelweg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
22.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol ik dacht altijd dat het 80 was xD

Antwoorden (7)

In Nederland mag je alleen op de snelweg met een auto welke minimaal 60 km/u kan rijden. Dus een tractor mag niet op de snelweg. Maar er is geen minimum snelheid wettelijk vastgesteld. Is ook vervelend, een minimum snelheid terwijl er een file staat ;)

Wel is het zo dat als je zonder enige reden 40 rijdt op de snelweg je een boete zou kunnen krijgen vanwege het veroorzaken van verkeershinder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland 60 km per uur, in België 70 km per uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 42 van het RVV:

1. Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2. Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.

Er geldt op deze wegen geen minimumsnelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot 1990 gold in Nederland een miminumsnelheid volgens het RVV van 1966, en wel:
"Artikel 50a.
Onverminderd het bepaalde in artikel 49 gelden op autosnelwegen buiten de bebouwde kom de volgende minimumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen, andere dan vrachtauto’s en autobussen, zonder aanhanger: 70 km per uur
b. voor motorvoertuigen met aanhangwagen en voor vrachtauto’s en autobussen: 60 km per uur "

In het 'nieuwe' RVV 1990 is dit vervangen door eisen die bepalen welke motorvoertuigen wel én welke niet op de autosnelweg mogen en kunnen rijden.
Alhoewel er dus géén minimumsnelheid op autosnelwegen en autowegen in Nederland geldt, is er wel discussie over het opnieuw invoeren hiervan. (In België bestaat het zoals vermeld wel - 70 km)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men moet minimaal 60 kmph rijden op een autosnelweg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minimale snelheid bedraagt 60km/h.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
minimaal 50km en de rest staat op borden Naast of boven de snelweg hoe hard je mag.