Ik rijd ca. 20.000 - 25.000 p.j. is een diesel rendabel?

Ik ben op dit moment aan het twijfelen tussen een diesel (seat ibiza 2011, geen wegenbelasting) en een benzine auto (renault megane business line 03-08) het prijsverschil tussen de auto´s is ca. 5000 euro. Wat is verstandig????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou sowieso voor de Ibiza gaan!!!! Man wat een heerlijke auto is dat!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem in je berekening ook even mee dat die wegenbelasting vanaf 2013 weer wel berekend gaat worden en dat de wegenbelasting van Diesel's hoger is dan die van benzine-auto's.
Oftewel: Tot aan 2013 zou de Ibiza goedkoper zijn in gebruik, daarna denk ik de Megane.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ibiza rijd heerlijk, en als het een type 2011 is, en het is een 1.2 diesel, is het met grote zekerheid een zogenaamde QG1 auto, dat betekent een langere onderhouds interval van ipv 1 jr en 15.000 km, nu 2 jr of 30.000 km, plus die 1.2 motorinhoud, is echt super zuinig! En geen zorgen, 1.2 lijkt weinig, maar hij trekt op als een malle en gaat echt af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit vergelijk blijft de Ibiza voordeliger, ook als er weer mrb betaald moet worden vanaf 1-1-2014

Het beste antwoord

Om deze vraag te beantwoorden moet je 4 zaken meetellen in je berekening.
1. Wegenbelasting - Diesel rijden is vaak meer wegenbelasting (voor de ibiza vanaf 2013 dan).
2. Verzekering - Een diesel is vaak wat zwaarder en daarmee is de verzekering ook wat duurder.
3. Onderhoudskosten - Een diesel vergt over het algemeen minder onderhoud dan een benzine (motorisch gezien)
4. Brandstofkosten - Diesel is goedkoper dan benzine. Op dit moment scheelt het niet zo heel erg veel helaas. Een 20ct per liter zowat. Bedenk ook dat een diesel veel zuiniger is dan een benzine.

Ik heb jarenlang een diesel gereden. Diesel rijden is vanaf 18000km/jaar ongeveer al rendabel. Rij je meer zul je alleen maar minder kosten per kilometer gaan maken. Dus bij 25000 km/jaar zou ik gaan dieselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

moderne diesel, geen bpm en wegenbelasting en goedkoper tarief aan de pomp.
Tevens rijdt een moderne diesel lekkerder met zijn koppel/vermogenskromme.