Kan ik mijn achteruitrijlampen feller laten branden?

Berlingo uit 2000. Die dingen zijn naar mijn idee veel te zwak.

Toegevoegd na 2 uur:
Als ik in het donker achteruit rij zie ik toch maar graag waar ik heen ga. Onze Fabia verlicht de boel veel beter. Of zal het soms een matig ontwerp zijn van Citroën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuw setje proberen? Het kan best zijn dat ze aan vervanging toe zijn.

Antwoorden (4)

De achteruitrijlampen zijn meer bedoeld om het verkeer achter je te waarschuwen dat je achteruit rijdt.

Controleer eerst of de juiste lampjes erin zitten.

Je moet ook niet gaan knoeien met eventuele andere lampjes, dan volgens de dealer voorgeschreven zijn, anders zou je sluiting kunnen veroorzaken.

Een betere oplossing zou zijn om een extra verstraler onder je achterbumper te monteren, en deze zo aansluiten dat je hem met een schakelaar op het dashboard kunt bedienen.

Je zou hem ook kunnen aansluiten op de achteruitrij lampen, maar dan zit je met hetzelfde probleem als dat je zwaardere lampen zou gaan gebruiken.
Het is wel eenvoudig, je zoekt de draden op die naar je achteruitrijlampen gaan, deze knip je door en zet je er een t stuk tussen, vervolgens weer aansluiten en ook aansluiten op de verstraler die dienst gaat doen als extra achteruitrijlamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controleren of de juiste lampjes erin zitten.

Heb je het idee dat ze stuk zijn, of vind je hoe de lampjes horen te zijn niet fel genoeg?
Een achteruitrijlamp is alleen maar een indicatie voor de weggebruikers om je heen dat je achteruit komt, niet om bijv. je parkeervak te verlichten.

Ik weet niet of je de lampen feller mág maken, gezien je dan mensen kunt verblinden (ervan uitgaande dat de lampjes naar behoren werken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervang het lampje voor een GOED ledlampje, deze geeft bij 10% van het vermogen van het lampje vaak al 2X zoveel licht.
Als het huidige lampje te weinig licht geeft om te manoeuvreren in het donker zal 2X zoveel licht geen probleem zijn, het achteruitrijlicht MOET voldoende licht geven om achteruit te kunnen rijden in het donker.

Ik zie meer in ledlicht dan een gloeilampje met een hoger wattage te monteren, de warmteontwikkeling en de hogere stroom kunnen problemen veroorzaken.

Bij ledlampjes kun je de onterechte melding krijgen dat je achteruit rijd lampje kapot is omdat de gemeten stroom dan veel lager is dan bij gloeilampjes.

Neem geen ledlampje welke een gelijk wattage heeft als je achteruitrijlicht, deze geeft bij hetzelfde vermogen pakweg 20X zoveel licht en dat is veel te veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter aftakken aan de originele lampen maar dan enkel om een relais te schakelen en de voeding voor de bij geplaatste lamp apart te nemen, steeds via zekering.Zo kan je eender welke lamp bij plaatsen zolang je ze maar volgens de wet plaatst.