Waarom schakelt de ene versnellingsbak sneller dan de andere ?

Als je lijkt naar een Porsche 911 GT3 RS die op schakelt is het: tik, BAM. Meteen in de volgende versnelling. Bij een Ford K is dat tik, ..... Volgende versnelling.

Waarom schakelt de Porsche veel sneller dan de Ford?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Een porsche GT3 RS en vele andere dure auto's maken gebruik van een eerdergenoemde DSG versnellingsbak.

Een DSG kan meteen doorschakelen omdat een DSG versnellingsbak 2 verschillende versnellingen heeft. Die hoeft dus niet te ontkoppelen en dan naar de ander gaan, maar die kan meteen doorgaan naar de volgende omdat die al klaar staat.

Bij een DSG versnellingsbak kan je zelfs gas blijven geven tijdens het schakelen. Bij een normale bak moet je eerst gas terug nemen en ontkoppelen. Dan pas kan je naar de volgende gaan.

Of je flippers gebruikt of niet maakt niet uit. Een auto met DSG kan ook gewoon een koppelingspook hebben, maar dan zonder koppeling pedaal.

Toegevoegd na 26 seconden:
Ga er trouwens maar vanuit dat elke auto die hiervan gebruik maakt een automaat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Porsche maakt bijvoorbeeld gebruik van een dsg transmissie, wat betekent dat je niet hoeft te ontkoppelen voor het schakelen: schakelen gaat dan met flippers aan het stuur, een Ford Ka heeft geen dsg transmissie en flippers en dus moet je eerst ontkoppelen met een pedaal , schakelen, koppeling Los en weer gas geven... Dat kost een hoop tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat die '911-bakjes' bij Porsche speciaal zijn geconstrueerd/ontworpen voor het snelle werk! Bij Ford liggen de wensen van hun clientèle toch iets anders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De versnellingsbak en koppeling van een Porsche 911 GT3 RS zijn ontworpen om snel te schakelen, omdat het een raceauto is. Anders zou de Porsche niet snel vooruitkomen, omdat hij iedere keer tijd verliest bij het schakelen.

Ik denk dat het verschil ligt in de snelheid waarmee de versnellingsbak synchroniseert. De Porsche 911 GT3 heeft dan wel een handgeschakelde bak, hij zal dusdanig ingericht zijn dat hij enorm snel kan synchroniseren (dat is: beide assen hebben dezelfde draaisnelheid) en daardoor dus sneller kan overschakelen.

Ook het koppelingsmechaniek van de 911 zal beter zijn en ingericht om sneller aan te pakken dan de Ford Ka.