verbruikt een auto meer als er iemand mee rijdt?

Mijn collega beweert dat hij 10 euro meer kwijt is per week dan normaal omdat ik met hem mee rij naar het werk.
Het is per dag 20km dus per week 100km hij rijd in een diesel

Toegevoegd na 12 uur:
Als extra aanvulling:
Ja ik krijg reiskosten vergoeding maar ik betaal ook nog voor de trein meer dan 200 euro per maand tegenover 70 euro reiskosten vergoeding.
Persoonlijk ben ik van mening dat extra geld vragen om mee te rijden per persoon verschil.
Ik zelf zou als ik een auto heb nooit iemand geld vragen om een stukje mee te rijden.
Ik ga het hem wel iedere dag betalen omdat ik anders met de bus 12 euro per week kwijt ben en een kwartier te laat ben op het werk.
En nee hij hoeft niet om te rijden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hij verbruikt wel iets meer omdat er meer gewicht in zit.Maar ik denk dat het een tientje per jaar is ipv 1 week. Of het moet zijn dat je 300 kg weegt maar dat zal wel niet.

Het verbruik neemt toe met het percentage van de gewichtstoename. Stel de auto + bestuurder weegt 1500 kilo en de passagier 100 kilo. Het verbruik mét passagier stijgt dan met (1500 + 100) / 1500 = 6,67 %. Stel men rijdt 500 km per week á 10 eurocent per km = 50 euro, dan stijgen de kosten met 6,67 % naar 53,33 euro. Kortom: een tientje zal het niet zijn, maar ook niet zo goedkoop als men soms denkt. Vandaar dat ook wordt afgeraden om onnodige spullen altijd mee te vervoeren in de auto. Vergeet ook niet dat een openstaand raam, airconditioning of zachte banden al gemakkelijk een verbruikstoename van meer dan 10% veroorzaken!

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy-...

Misschien dat het niet helemaal een tientje is, maar een extra passagier = extra gewicht en dus ook extra kosten. Hoeveel precies hangt van het gewicht van de auto af, het brandstofverbruik en de brandstofprijs en zelfs de bandenspanning en de buitentemperatuur. Echter, dat hij een -in mijn ogen ZEER kleine bijdrage vraagt voor het feit dat je meerijdt in zijn auto, is niet meer dan billijk. Wat is voor jou het alternatief ? Zelf rijden is duurder, het openbaar vervoer is duurder, en zelfs fietsen zal voor jou wel eens duurder kunnen uitpakken, want ook die zijn niet 100 % onderhoudsvrij. Als er in mijn ogen dus IEMAND is die hier een slaatje uit de situatie probeert te slaan, sorry, ben jij het. Je collega helpt je voor een drol en drie knikkers uit de brand en bespaart je op die manier een hoop tijd, geld en moeite, en jij piept over een lullig tientje. Ik weet niet of je het hier al met hem over gehad hebt, maar eerlijk is eerlijk, van MIJ mocht je voortaan op de pedalen als je niet bereid bent het feit dat ik mijn, tijd, privacy en -al is het maar een paar euro - extra brandstof in je stop zonder daar zelfs maar spontaan iets van terug te krijgen. Eerlijk gezegd vind ik het vrij onbeschoft dat je het zo ver hebt laten komen dat hij het je zelf moet vragen.

Laten we even eerlijk zijn. Voor 20 kilometer krijg jij ook een onkostenvergoeding. Als jij met hem meerijd is het niet meer dan billijk dat je hem daarvoor een deel van jouw vergoeding geeft. Zo hebben beiden er wat aan. Het kan niet zo zijn dat jij met hem mee rijd en zelf de woon-werk verkeer vergoeding van jezelf gaat opstrijken. Dan zou ik als collega al gauw zeggen toedeldoke. Je rijd maar lekker zelf. En misschien moet je collega omrijden om jou op te halen. Er zit voor hem toch extra tijd in plus hij kan niet zomaar even vrij pakken zonder dat ook eerst te regelen met jou. Dus hij heeft toch extra verantwoording. Als ik bedenk wat voor vergoeding je voor 20km woon-werk verkeer krijgt vind ik 10 euro per week maar een kleinigheid. En het is even ongeacht hoeveel je collega aan salaris krijgt. Dat mag je in dit geval niet meetellen.

Het antwoord op je vraag is: JA tien euro? NEE Een vergoeding van 2 euro per dag lijkt mij echter een heel nette bijdrage. Het is inderdaad niet zo dat hij 2 euro per dag meer verbruikt (Rijdt hij om voor je?????) Maar je gebruikt wel zijn vervoersmiddel. (tenzij het een leaseauto is)

Een auto verbruikt op een vlakke weg GEEN extra brandstof per km als ie zwaarder belast wordt (mits de berijder "het nieuwe rijden" werkelijk beheerst) Hiermee ben ik het dus oneens met der andere reageerders...met reden. Een auto heeft brandstof nodig om de rolweerstand te overwinnen, die neemt wel minimaal toe. Door de band een beetje harder op te pompen (aanpassing aan de auto belasting dus, iets van 0,1 bar) maak je die toename ongedaan. De auto zakt iets dieper door de vering (de hydraulische citroen vering daargelaten) . Daardoor neemt het frontaal oppervlak af en met die afname neemt ook de totale luchtweerstand af. (cw*frontaaloppervlak*V^2) Op de snelweg is die luchtweerstand de grootste gebruiker en weegt dit zwaarder dan de toename van de rolweerstand en extra verbruik bij optrekken. Niet voor niets rijdt ik met vakantie belading (dicht bij maximum toegestane belading) zuiniger dan als ik alleen in de auto zit. In de bebouwde kom is met name "sportief rijden" wel duurder...zowel aan brandstof voor het optrekken als extra band en rem slijtage. Bij rustig rijden en uitrollen zal je met extra gewicht in de auto juist beter (= zuiniger) kunnen uitrollen. Het enige dus wat dat meerverbuik kan rechtvaardigen is het aantal km dat jouw collega extra rijdt om jou op te halen en weg te brengen...diesel = 1 op 15 tot 1 op 20 dus meer 90 km omrijden per week om die 10 te rechtvaardigen ('s ochtends en 's avonds 9 km).

met alles dat je de auto meer belast word de weerstand hoger en verbruikt hij meer brandstof

Dit kan echt niet zo heel erg veel schelen. Waarschijnlijk heb je gewoon een collega die geld van je af wil troggelen. Ik denk dat dit ongeveer 1/4 liter benzine extra is per week.

Ik zou jouw theorie ook eens uitproberen op een buschauffeur of een treinconducteur.. "Ja maar mijnheer, u rijdt hier toch... Dan hoef ik toch niet te betalen...?" Ik denk dat het ook niet alleen de benzine is, maar ook de slijtage aan de auto. 70 kilo meer in de auto, betekent meer slijtage aan de remmen, de banden etc. Overigens vraag ik mij af of jij werkelijk niemand iets in rekening zal brengen als je zelf een auto hebt. Jij betaalt dan ook de wegenbelasting, verzekering en diesel en onderhoud... En een ander maar leuk profiteren zeker...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100