Is de maximale snelheid die je mag rijden nu 130 km/u?

Ik heb dinsdag theorie examen voor de auto. Als ze om de maximale snelheid die je mag rijden vragen, moet ik dan 120 of 130 intypen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (5)

120 . Volgend jaar is het 130
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het plan is dat pas vanaf 1 september 2012 de 130 wordt ingevoerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op de verkeersborden en op de aanduiding op de hectometerpaaltjes langs de autosnelwegen. Vanaf 1 September 2012 gaat de verhoging van de toegestane snelheid voor auto,s en motoren naar 130 km
in. MAAR DAT GELDT NOG NIET OP ALLE AUTOSNELWEGEN. Tot die tijd is het nog 100 of 120 km. (muv afwijkende snelheidsbeperkingen ivm wegwerkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, als het al doorgaat, want de kamer wil weer kamervragen stellen nav de berichten dat er veel meer doden gaan vallen bij 130 km/u
Op grond van artikel 21 RVV 1990 is de max snelheid op dit moment nog 120 km/h. De 130 km/h gebieden zijn op proef aangewezen en zoals het er nu uitziet zal de proef slagen en gaat de minister door met aanpassingen aan diverse wegen in NL en zal 130 km/h de nieuwe max snelheid gaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ervan af voor welke weg het geldt natuurlijk, maar ik snap dat je de maximum snelheid op autosnelwegen bedoelt.
-Personenauto's, bestelauto's en motorfietsen: 120.
-Vrachtauto's en autobussen (m.u.v. T100-bussen) 80.
-T100- bussen: 100.
-Kampeerwagens afgeleid van een vrachtauto of een autobus en zwaarder dan 3500 kg: 80.
-Personenauto's, bestelauto's, T100-bussen en motorfietsen met een aanhangwagen niet zwaarder dan 3500 kg: 90.
- Personenauto's en bestelauto's met een aanhanger zwaarder dan 3500 kg: 80.
Vrachtauto's en autobussen (m.u.v. T100-bussen) met een aanhangwagen (ongeacht het gewicht) 80.

Op sommige stukken autosnelweg mag je (op proef) 130 km/uur. Dit wordt met maximumsnelheidborden aangegeven, maar is ondergeschikt aan de snelheid die op die trajecten weergegeven wordt op de electronische signaleringsborden (de matrixborden boven de weg). het kan dus zijn dat er borden staan met: 130 km/uur, maar als het matrixbord 100 aangeeft, mag je daar dus niet harder dan 100.

Als de vraag op je examen is: wat is de maximumsnelheid voor een personenauto op een autosnelweg, dan is dat: 120 km/uur.
Op een autoweg: 100 km/uur
Buiten de bebouwde kom: 80 km/uur.
Binnen de bebouwde kom: 50 km/uur.

Succes en slaag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dat laatste stukje van de snelheden moet je ook onthouden, die snelheden TENZIJ anders aangegeven. Wanneer er dat het geval is, zie je áltijd tijdens je examen een bord met een ander cijfer.
+ voor het antwoord.
nu is het 120 km per uur
volgend jaar mogen we in nederland iets harder rijden