Hoe moet ik tanken bij een onbemande tankstation?

Van het punt waar ik m'n auto neerzet totdat ik weer wegrij wil ik graag weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
38.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tip; In je brandstofmeter( op het dashboard van je auto) staat bij de meeste modellen een klein pijltje dat naar links of rechts wijst. Dit geeft de kant aan, waar de tankdop zit, zodat je je auto aan de goede kant van de pomp neer kan zetten.

Antwoorden (2)

Kijk van tevoren waar de tankdop zit (links of rechts).

Bij een bemand tankstation:

1. Zorg ervoor dat de benzinepomp aan dezelfde kant zit als de tankdop bij het aanrijden (dus, als je tankdop rechts zit, zorg dan dat je links langs de benzinepomp aanrijdt)

2. Open je tankdop, steek de juiste slang erin (zorg ervoor dat je weet wat voor brandstof jouw motor nodig heeft), en knijp de hendel in.

3. Als de tank nagenoeg vol zit, 'klikt' de hendel van de slang. Hang de slang terug in de houder.

4. Vergeet de tankdop niet! (is mij wel eens gebeurd =))

5. Kijk bij welk pompnummer je staat en ga naar de kassa. Vermeld je pompnummer en reken af.

6. Rijd weg.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een onbemand tankstation:

1. Rijd weer aan de juiste kant aan.

2. Voer je pinpas in, toets je pincode in en haal je pinpas weer uit.

3. Volg stappen 2 t/m 4 van hierboven.

4. Druk op 'bon' of voer pinpas nog eens in voor een bonnetje.

5. Rijdt weg.

Zo gaat het bij het onbemande tankstation hier in de buurt, het kan enigszins verschillen per tankstation, maar er staat altijd een duidelijke instructie bij. Als je het eng vindt, doe het dan voor het eerst in het donker, dan ziet toch niemand je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was net iets eerder.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij vaak opvalt bij het tanken is dat mensen niet weten dat je de slang uit kunt trekken en het dus niet nodig is om zo te gaan staan dat de vulopening aan de kant van de pomp zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat weet ik wel, maar persoonlijk heb ik die slang liever niet tegen de lak van mijn auto aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kun je het ook bekijken, maar ik heb er een hekel aan voor niets te staan wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
achteruit erin draaien niets voor jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zo aso ben ik nou ook weer niet, alleen een beetje ongeduldig, vooral als ze de auto bij de pomp zetten en dan binnen koffie gaan staan drinken :-(
zondag
12 jaar geleden
Bij een onbemande benzinepomp zijn de letters van de uitleg soms zo klein dat ze niet te lezen zijn. Daarom tanken wij daar bij voorkeur niét.
Je begint voordat je naar de tank rijdt: Loop om de auto om te kijken waar het klepje zit.
Open het klepje om te kijken wat er in moet: diesel, benzine, gas.

Doe het klepje dicht, start de auto, (vergeet je gordel niet) en rijdt naar het benzinestation.
Parkeer bij een pomp, waarbij je ervoor zorgt dat de opening van de tank naast de pomp staat en niet aan de andere kant (slang is wel lang, maar 't is veel gedoe).

Zet de motor af. Mocht je een sigaret vast hebben: Maak hem uit en laat hem in de asbak leggen.

Je loopt naar de klep, opent hem, draait de dop eraf.
Kijkt even goed naar welke slang je moet hebben (want verkeerde brandstof tanken is een duur grapje).
Je steekt de vulmond in je tank en je drukt de hendel aan het handvat in.
Als je tank volzit, dan slaat de pomp vanzelf af.

Zet de slang terug. Sluit je benzinetank, loop naar binnen, groet de persoon achter de kassa vriendelijk, meld bij welke pomp je getankt hebt, betaal het genoemde bedrag. Ga weer naar buiten, stap in. Reset eventueel je dagteller, start de auto, doet de gordel om en rijd weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nog net een stapje uitgebreider, inclusief groeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je moet altijd vriendelijk blijven he..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling, dat is iets dat ik ook ooit gehoord heb (en zelfs al eens geantwoord heb op GV: http://www.goeievraag.nl/vraag/brandstoftanks-links-rechts-auto-kant.38047), maar in de praktijk klopt dat lang niet altijd.