Je bent slachtoffer bij een verkeersongeval. De andere bestuurder is (overduidelijk) de veroorzaker. Wie moet zijn verzekeringsgegevens zoeken?

Je bent dus betrokken geweest bij een ongeval, waarbij jouw auto kapot is. Nu moet je zijn verzekerings gegevens hebben, omdat je die (met toestemming van de politie) niet hebt kunnen invullen. Wie moet hier achteraan? Jijzelf, of jouw eigen verzekering?
Wel heb je dan naam, adres en zo van de veroorzaker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

in de regel moet je dat zelf doen, maar sommige maatschappijen verlenen die service wel aan hun verzekerden en als je een goede tussenpersoon hebt dan doet deze de werkzaamheden vaak zonder kosten wel.

In de dagelijkse praktijk komen er veel situaties voor waarin de situatie onduidelijk is.

Op www.infonu.nl is hier al eens overgeschreven:

Wettelijke regelgeving

In Nederland hebben we dagelijks te maken met wetgeving. Of het nu gaat om wetgeving rond huwelijk, samenwonen, adoptie, voogdij, arbeid, ziekte of uitkering. Alles is in Nederland bij wet geregeld. In Nederland zijn de wetten gebundeld in de algemene wetboeken, zoals het Burgerlijk Wetboek (BW) en het Wetboek van Strafrecht (WvStr). In Nederland is het Ministerie van Veiligheid en Justitie verantwoordelijk voor het beheer en de kwaliteit van de wetgeving. Alle wetten van de rijksoverheid worden daarom mede vastgesteld door de minister van Veiligheid en Justitie. Ambtenaren van het ministerie van Veiligheid en Justitie controleren daarom altijd eerst of een wet voldoet aan de grondwet en toetsen of de beoogde wet ook in de praktijk uitvoerbaar is.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/68944-regels-zijn-regels-en-zonder-deze-regels-zijn-er-geen-regels.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Na een aanrijding is het het beste om samen met de andere partij een Europees schadeformulier in te vullen. Dit stuur je vervolgens naar je verzekering en zij handelen de rest af.

Je kunt dus je verzekering aan het werk zetten en je hoeft niet zelf achter die laatste gegevens aan.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen haha. Ik zeg: Nu moet je zijn verzekerings gegevens hebben, omdat je die (met toestemming van de politie) niet hebt kunnen invullen. Als je het eenmaal niet hebt, heb je het niet..daar verander je niks meer aan. De politie heeft immers toestemming gegeven. Voor het geval jij het anders bedoeld hebt, dan dat ik het opvat, een andere reactie: Een vraag in het formulier zijn de verzekering gegevens. Ook een bijkomstigheid, de verzekering zegt dus dat ikzelf daar achteraan moet, om uberhaupt een leen auto te krijgen, laat staan iets vergoed. Wel een + hoor :)
Jouw verzekeraar zorgt daar voor.

Je stelt jouw verzekering van het ongeval op de hoogte.
En dat je de tegenpartij aansprakelijk wil stellen.

De verzekeraar zal dan de tegenpartij aansprakelijk stellen.
Maar die schakelt dan natuurlijk ook weer zijn verzekeraar in.

Als jouw verzekeraar dit niet doet en hier niet goed mee om gaat, dan zou ik zeker na deze gebeurtenis een andere verzekering nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de verzekering zegt dus dat ikzelf de verzekering gegevens moet achterhalen van de persoon. Aangezien die eigenlijk ingevuld moeten worden op het formulier. Maar het hoort dus normaal wel blijkbaar? +je hoor :) !
Jij dient hem aansprakelijk te stellen voor de geleden schade, kan zeer eenvoudig door hem een aangetekende brief te sturen dat hij aansprakelijk is voor de geleden schade betreffende het ongeval (datum, tijd en plaats vermelden).

Ook dien je onverwijld jou verzekering in kennis te stellen van het ongeval, stuur een kopie van de aansprakelijkheidsstelling op naar jou verzekering.

Indien de tegenpartij verzekerd is zullen de gegevens van zelf volgen en wordt het een verzekeringskwestie.

Is de tegenpartij niet verzekerd kan je met de aansprakelijkheidsstelling een beroep doen op het waarborgfonds motorrijtuigen, kan je geen aansprakelijkheidsstelling overleggen kan je ook geen aanspraak doen op het waarborgfonds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gegevens gaan nu langzaamaan rond. De rest is allemaal al gebeurd. Het is namelijk de verzekering van een bedrijf, waar de bestuurder werkte. Maar aangezien wij deze gegevens zélf moeten opspeuren..en dat is nogal een werk en kostenpost als het bedrijf in België zit, stelde ik deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kosten die je gemaakt hebt horen bij de schade en mogen dus opgevoerd worden en dienen door de tegenpartij voldaan te worden. Wel een wijze les voor jou: Geduld is een schone zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geduld is een schone zaak, zeg dat maar tegen mijn baas en de baas van mijn vriend..die wil namelijk dat we gewoon komen werken..tja..is lastig als we wel een auto nodig hebben!
beide partijen dienen hun gegevens in te vullen.
de verzekeringen zoeken het dan samen uit.
succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als de tegenpartij hevig bloedend afgevoerd wordt naar het ziekenhuis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en die persoon staat dan nog op je te wachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij (ik en de veroorzaker) hebben gegevens gewisseld, maar geen verzekering gegevens. We hebben GEEN formulier in kunnen vullen ivm haast, en dit is dus niet gedaan met toestemming van de politie!
De verzekering zoekt NIKS uit..NIKS..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een rotsituatie is dit zeg, heel afschuwelijk.
ik zou toch samen die papieren invullen en vertellen dat de situ nijpend was, politie ervan weet, niet anders gehandeld kon worden en je bij deze alsnog verwittigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de betreffende persoon woont in belgie. De papieren hoefden dus niet samen ingevuld te worden. Ik geloof dat mijn vriend nu heeft geregeld dat het wel goed komt, we zijn in ieder geval al achter het polisnummer en de maatschappij van de veroorzaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig. sterkte met alles!
De politie mag die verstrekken, zeker als ze geweest zijn op de ongevalsplek. Jouw maatschappij kan via hun systemen ook gewoon aan de gegevens van de tegenpartij komen. Kortom jij geeft de toedracht door aan jouw maatschappij en als ze jouw standpunt geloven zal de andere partij aansprakelijk worden gesteld. Dat zal in eerste instantie de kentekenhouder zijn, maar die heeft de verplichting om aan zijn maatschappij de gegevens van de werkelijke bestuurder door te geven. Overigens als de politie het ongeval juist heeft geregistreerd krijgt de verzekering vanzelf de beschikking over de lokatie en persoonsgegevens alsmede die van de betrokken voertuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verzekering zegt dus dat wij zelf zijn gegevens moeten zoeken. De kentekenhouder (het bedrijf zelf) is aansprakelijk, niet de bestuurder.
Het bedrijf zit in belgie..dus dat duurt nog even..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie is in verband met de wet op de privacy niet gerechtigd enige informatie over de tegenpartij te geven anders dan naam en adres in een dergelijk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterkte Ytje!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bijzondere gevallen mag er wel een aantal gegevens (privacy) worden verstrekt mits gemeld in het daar voor bestemde register.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Eleo :)
In mijn ogen moet de verzekering er achteraan..maargoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk wel, daar zijn verzekeringen toch -ook- voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook haha..:p