Waarom man ik de koppelingspedaal omhoog duwen maar het rempedaal en gaspedaal kunnen niet hoger dan de start positie?

Toegevoegd na 2 minuten:
Man = kan

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet elk koppelingspedaal is op te lichten, dit heeft puur met de constructie van het te bedienen onderdeel te maken. Indien de koppeling werkt op een kabel werkt het pedaal als een hefboom en dient slechts de kabel om te koppelen en ontkoppelen, als er gekoppeld is doet de kabel verder niets tot dat u het pedaal indrukt, hierdoor is het niet noodzakelijk dat er een constructie wordt gemaakt dat het pedaal niet hoger opgetild kan worden. Een rempedaal bedient een hydraulische cilinder, het pedaal is met een vaste verbinding aan de cilinder bevestigd zodat bij het intrappen van het pedaal ook direct een reactie is, door deze vaste verbinding is optillen niet mogelijk. Het gaspedaal bepaalt zelfs in ruststand het toerental van een draaiende motor, zou men dat pedaal op kunnen tillen zou men de luchttoevoer (benzine) of brandstoftoevoer (diesel) nog verder afsluiten en de motor zou stoppen.

Omdat een koppelingpedaal in ruststand altijd wat speling moet overhouden om het druklager van de drukgroep op het vliegwiel niet (extra) te belasten. Toegevoegd na 3 uur: Het betreffende druk-/taatslager wordt alleen belast/gebruikt tijdens het (ont)koppelen. Dáár is het ook op ontworpen! Als het pedaal geen speling zou hebben, zou ‘t altijd meedraaien! Dáárom wordt ook geadviseerd de voet tijdens het stationair draaien van de motor van het koppelingspedaal af te houden...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100