Waarom man ik de koppelingspedaal omhoog duwen maar het rempedaal en gaspedaal kunnen niet hoger dan de start positie?

Toegevoegd na 2 minuten:
Man = kan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag!! heb ik me ook wel eens over verbaasd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen omdat er speling op dit pedaal zit. Heb geen idee. GV!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Óf beter: Er zit een soort van tegendruk bij de andere 2 die laat lijken alsof er geen speling is. Deze is er bij de koppeling niet (of minder).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeg ik me ook al jaren af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen van mijn drie pedalen kunnen hoger dan de start positie
(mercedes)

Het beste antwoord

Niet elk koppelingspedaal is op te lichten, dit heeft puur met de constructie van het te bedienen onderdeel te maken.

Indien de koppeling werkt op een kabel werkt het pedaal als een hefboom en dient slechts de kabel om te koppelen en ontkoppelen, als er gekoppeld is doet de kabel verder niets tot dat u het pedaal indrukt, hierdoor is het niet noodzakelijk dat er een constructie wordt gemaakt dat het pedaal niet hoger opgetild kan worden.

Een rempedaal bedient een hydraulische cilinder, het pedaal is met een vaste verbinding aan de cilinder bevestigd zodat bij het intrappen van het pedaal ook direct een reactie is, door deze vaste verbinding is optillen niet mogelijk.

Het gaspedaal bepaalt zelfs in ruststand het toerental van een draaiende motor, zou men dat pedaal op kunnen tillen zou men de luchttoevoer (benzine) of brandstoftoevoer (diesel) nog verder afsluiten en de motor zou stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaarne uitleg voor de minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect antwoord op de vraag. Dank!

Andere antwoorden (1)

Omdat een koppelingpedaal in ruststand altijd wat speling moet overhouden om het druklager van de drukgroep op het vliegwiel niet (extra) te belasten.

Toegevoegd na 3 uur:
Het betreffende druk-/taatslager wordt alleen belast/gebruikt tijdens het (ont)koppelen. Dáár is het ook op ontworpen! Als het pedaal geen speling zou hebben, zou ‘t altijd meedraaien! Dáárom wordt ook geadviseerd de voet tijdens het stationair draaien van de motor van het koppelingspedaal af te houden...